Tuesday, January 5, 2010

Aksi plabuk @ Patin Mekong

Bungsamran...


Salam, hari ni aku sambung sedikit laporan mancing yang lepas di Bungsamran. Kolam bayar ni sememangnya mempunyai banyak keistimewaan jika dibandingkan dengan kolam-kolam yang terdapat dimalaysia. selain dihuni oleh ikan-ikan air tawar sehingga 200kg ia juga dilengkapi dengan kemudahan-kemudahan berikut :-

1. Bilik penginapan yang terapung diatas air, mengadap ke Kolam..24 jam boleh memancing

2. Kemudahan kedai pancing yang lengkap dengan segala macam kelengkapan dari reels, rod, dan alatan2 memancing air tawar mahupun air masin.

3. Restoran dan pangkin pangkin tempat berehat.

4. Bengkel penyediaan popper bagi jenama 7 seas Thailand, dari semurah RM40.00 sahaja..sempat juga sambar 1 biji..

5. Saiz kolam yang besar dan kedalamannya yang hampir mencecah 7meter menjadikan pertarungan dengan ikan menjadi satu yang lebih menarik. Ini kerana ikan dapat mempamirkan kekuatan junaman dan larian, junaman lebih ke bawah pelantar sememangnya memenatkan pinggang.

Konsep kolam pancingan ni.
1. Konsep tangkap dan lepas untuk semua spesis selain itu ia menawarkan pakej-pakej berdasarkan lesen pancingan, bagi ikan rohu, patin, plabuk, big cup head bayaran yang dikenakan sebanyak 1000bt atau RM100.00 bagi setiap sessi. Manakala bagi lesen arapaima 20,000bt atau RM2000.00 dikenakan bagi mendapatkan lesen arapaima ini, sekiranya gagal memperolehi lesen, deposit dipulangkan semula.

2. Perkhidmatan guide disediakan, guide akan membantu semua kerja-kerja pemancing sehinggakan ikan di hook up baru diserahkan kepada pemancing untuk beraksi. Penyediaan umpan, perambut, dan segala macam disediakan oleh guide td dengan bayaran 1000bt per sessi.

3. Setiap sessi telah ditetapkan selama 12 jam bermula dari 9.00pg sehingga 9.00mlm atau 9 .00 mlm ke 9.00pagi bergantung kepada kemahuan pemancing.



Keadaan persekitaran bilik penginapan, luas dan selesa. Penginapan diatas air dengan konsep terbuka mengadap kolam pancingan. Tapi awas, malam penuh dengan nyamuk!!!..

Perambut, pelampung dan spring yang digunakan untuk memburu spesis plabuk ni.

Umpan dibancuh dengan dedak halus, santan kelapa dan perisa kelapa yang diadun dan gumpal sebesar bola diameter 6-8 inci.

Daripada review yang dibaca, reels aksi berat amat diperlukan bagi menaikan ikan-ikan disini. Kecepatan menaikkan ikan membolehkan ikan dilepaskan semula dengan cergas kedalam air.. Stella sw10000XG

Saltiga 6500

Memang benar kebanyakan review yang dibaca sebelum ini..plabuk sememangnya mempunyai kekuatan yang lebih berbanding patin.

Larian dan junaman..kelajuan juga boleh tahan.

Lagi tak boleh tahan bila plabuk masuk kebawah pelantar. Jenuh juga menahan asakan dan menahan plabuk dari terus menerus masuk kebawah pelantar.

Plabuk pertama.

Plabuk kedua

Plabuk seterusnya

Abang Pie dengan plabuknya.

Diantara salah seekor, plabuk dari 17 ekor yang berjaya didaratkan.. Bentuk sedikit tegap berbanding patin tempatan.

Double strike dan kedua-dua plabuk terakhir selepas kami surrender sebab pinggang dah sakit penangan tarikan plabuk bungsamran.

Plabuk terakhir yang diperolehi selepas 10 minit pertarungan anggaran 30-40kg..

Berehat pula selepas melayan plabuk, sempat juga SMS tanya KDN ditanah air..hehe

Berposing di sebuat kedai memancing yang terdapat disitu..Kedai yang agak complete. Sempat juga sambar sebiji popper seven seas..

Nak sambung lagi..ini pun selepas diperangat guide yang membantu kami disiang hari..katanya plabuk 50kg bermain diwaktu malam..memang benar..4 jam memancing hanya 4 strike berlaku..semua tak mampu dikawal..Nampaknya Stella 20000FA akan beraksi pada waktu malam lain kali..hehe..

Pada sessi pancingan malam hanya seekor patin dinaikkan..ni baru rupa macam patin tempatan..

Selepas puas melayan tarikan plabuk dan patin, jam 12.00 kami dah terbaring kepenatan. Perjalanan sejauh 700km menanti kami keesokkan harinya. Perjalanan dari Bangkok turun ke Selatan menuju Ranong pula...

5 comments:

MIZLAN DARKARTCASTER said...

wa..bestnya bertarung dgn pla buk bro...mcm gatya layan pedang dah...senget2 badan..peh!best bro! tahniah

Fahiz Hussin said...

hehe...memang best..terngiang-ngiang lg nih...hehe..terima kasih datang melawat..

en_naz said...

Geram tgk ikan2 kt bungsamaran ni.. kalau berkesempatan memancing kt sana best juga bln 9 ni.. tq untuk info2 pasal mancing kt sini..

Fahiz Hussin said...

Sememangnya berpuas hati memancing disana..sesuai untuk menguji barangan pancing yg ada..

~aQuARuiS1414 said...

Salam bro.. Nk tanya. Teknik ikatan kt mata kail+spring tu ikat mcm mana?? Sy baru nk belajar memancing

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.