Friday, December 19, 2008

Sambungan Seaborg - Megatwin


Sambungan kepada penilaian prestasi dan ketahanan mesin ni di padang pancing sebenar.. sebelum ni aku ada buat penulisan berhubung specifikasi mesin ni tapi kali ni aku cuba untuk memberi sedikit gambaran sebenar selepas Electric Fishing Reel melalui trip 4 hari 3 malam ke burma bank sememangnya menguji ketahanan sebenar Electric Fishing Reel(EFR) ni.

Seaborg Megatwin™ SB750MT Features:
Jadi aku akan pergi satu persatu features yang telah disediakan oleh pihak pengeluar ni..

1. Megatwin dual speed range power assist winding. Automatic downshift from speed to power mode.
- Sememangnya memenuhi keperluan memancing, speed mode digunakan untuk memeriksa umpan di mata pancing manakala power mode digunakan ketika berlawan dengan monster didasar.
2. Programmable Auto Stop feature stops winding when lure reaches the surface & Automated jigging function
- Auto stop ni amat berguna ketika kita sebuk menaikan ikan. ini boleh mengelakkan Rod daripada rosak. Swivel yang selalu memberi tekanan pada 1st ring akan menyebabkan kekuatan 1st ring merosot atau defect. Dengan adanya fungsi ni bolehlah mengelakan perkara ini berlaku. Dan Automated Jigging Function masih belum diuji sepenuhnya dipadang pancing.
3. Line Counter and Depth Memory
- Berguna untuk mementukan strike zone ikan didasar, daripada pemerhatian sekumpulan ikan gemar bermain didalam lingkungan strike zone yang tertentu didasar. Dengan adanya fungsi ni kita dapat bersedia dengan lebih awal dengan kemungkinan ikan melarikan umpan apabila memasuki strike zonenya.
4. 22 ball bearings, including 10 CRBB anti-corrosion bearings plus roller bearings.
- Ada 22 bearing tapi pihak pengeluar menggunakan 10 CRBB anti corrosion bearing je. kan lebih baik buh 22 CRBB anti corrosion bearing sekali. Berkira-kira juga Daiwa ni...
5. Convenient 12-volt DC Operation (12-16.8V)
- Dalam trip ni rata-rata kaki pancing menggunakan EFR Daiwa ni kehabisan bateri pada hari ke 3, sememangnya ikan tidak berhenti makan tp pemancing lain yang menggunakan EFR selain daiwa ni masih boleh bertahan walaupun dengan bateri yang telah nyawa-nyawa ikan. mungkin daripada pemerhatian kaki pancing EFR daiwa ni kerap menggunakan Speed Mode ketika memeriksa umpan. Ini memenyebabkan bateri cepat kehabisan.
6. LCD Readout
- Boleh dipuji dimalam hari tapi bila dah tengah hari, matahari diatas kepala agak sukar sedikir pemancing melihat LCD readout ni..

7. Maximum winding power 29 lbs. continuous/momentary 165 lbs. 656 Feet per minute (200m/min) winding speed in "speed" mode .
- Setakat ni boleh menaikan monster didasar. agak belasan kilo tiada menjadi masalah kepada EFR ni.

8. Shift electronically from low gear, high-power range to high gear, high-speed range with the simple press of a button.
-Manual yang mudah dengan button-button yang simple dan tidak memeningkan. mesra pemancing dengan power shift yang mudah dicapai.
9. Convenient Sized Battery Packs Keep you fishing all day long.
- Untuk trip yang akan datang isyaallah saya akan cari bateri yang boleh dicharge diatas bot. mudah dan lebuh ringan. memabawa bateri kereta sungguh memenatkan.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.