Tuesday, December 8, 2009

Trip Memancing Keluar Negara - Thailand

Salam..pada hari khamis bersamaan 3hb Nov yang lepas, aku sekali lg berpeluang untuk memancing diperairan Kok Adang disebelah penghujung selatan laut Andaman. Alhamdulillah rombongan 5 kenderaan selamat pergi dan balik dan mengharungi perjalan sejauh 650km dari pusat bandaraya Kuala Lumpur.
Perjalanan yang harus ditempuhi untuk ke kok adang..Jarak perjalanan 650km dari KL.

Untuk post pada kali ini aku akan cuba menerangkan proses dokumentasi yang perlu ditempuhi oleh pemancing sekiranya kita merancang untuk memancing diperairan Kok Adang ini..(Kok dalam bahasa melayu adalah Pulau).

Proses dokumentasi ni bermula dengan dokumen-dokumen yang perlu disediakan diantaranya:-

1. Bagi pemancing yang ingin membawa masuk kenderaan, mereka dinasihatkan membawa kenderaan sediri (geran atas nama pemancing), bagi kenderaan bukan atas nama pemancing, surat kuasa diperlukan. Kenderaan tanpa nama pemancing, walaupun boleh melepasi border tetapi ada satu kes terdapat juga sedikit kesukaran komunikasi di border thai kerana pegawai imegrasen Thai agak sukar berkomunikasi dan ini akan menyebabkan kelewatan.

2. Pasport @ border pas dokumen utama bagi pemancing kesana. Pastikan disemak dengan agensi imegrasen sebelum keluar negara. Dikuatiri walaupun kita mempunyai pasport tetapi disekat keluar negara kerana permasalahan hutang piutang didalam negara menyebabkan kita dilarang dan disekat keluar dari negara.

3. Insurans kenderaan bernilai RM14.00 bagi 9 hari cover. Diperlukan di Imegrasen Thai.

4. Borang Deklarasi Kastam 2 salinan dan diserahkan kepada pegawai kastam semasa keluar masuk border.

5. Borang masuk dan keluar dari negara Thailand. Diserahkan diimigrasen Thai semasa keluar dan masuk,2 copy yang perlu diisi dan ditandatangan.

Proses penyerahan dokumen di Imigrasen Malaysia- Keluar negara Malaysia
1. Penyerahan dokumen deklarasi barangan kepada pihak kastam
2. Menyerahkan pasport untuk di cop dan di scan melalui sistem online.
3. Penyerahan salinan geran, Insurans sementara dan pasport kepada pegawai imgrasen untuk semakan status kenderaan. Salinan geran kenderaan adalah yg terbaik selepas di Update dengan status terkini tempoh tamat tempoh Roadtax. Klau guna MyeG, pastikan diupdate diJPJ pula. Pernah juga guna salinan geran lama, tetapi ada beberapa persoalan diajukan oleh pegawai bertugas.
4. Selesai di sebelah malaysia

Proses Penyerahan dokumen di Imigrasen Thailand- masuk negara Thai
1. Serahan pasport dan borang kemasukan ke Thai.( disertakan dengan RM1.00-tak tentu)
2. Pergi ke kaunter kedua bahagian kemasukan untuk di scan muka dan di Cop masuk.
3. Bagi kenderaan malaysia diwajipkan mengisi borang kemasukkan kenderaan di imegrasen thai (RM10.00- Tak tentu), borang dicop oleh pegawai imigrasen thai dan salinan kedua disimpan dan diserahkan semasa pulang. Kegagalan penyerahan semasa pulan denda Rm250.00 dikenakan oleh pihak thai semasa kemasukan kali kedua nanti.
4. Selesai proses Kemasukan

Proses keluar dari negara Thai.
1. Serahan pasport dan borang keluar dari Thai dan di scan muka dan di Cop keluar.
2. Serahan borang kemasukan kenderaan ke Negara thai di kaunter kedua dan tanda tangan buku log disediakan.
3. Selesai proses keluar negara Thai.
Sedikit makluman umum dari imegrasen

Proses Masuk ke negara Malaysia.
1.Serahan pasport untuk dicop kemasukan di kauter pandu lalu imgrasen malaysia.
2. Serahan borang diklarasi kastam di kaunter kastam dan bukak bonet kereta untuk pemeriksaan.
3. Selesai proses masuk ke Negara Malaysia.


Sedikit maklumat dari jabatan imgrasen Malaysia-

Melawat ke Luar Negara

Warganegara Malaysia yang bercadang untuk melawat ke luar negara dinasihatkan agar mendapatkan maklumat tentang visa bagi keperluan negara yang hendak dilawati. Maklumat boleh diperolehi daripada pejabat Pesuruhjaya Tinggi, Kedutaan dan Konsulat negara tersebut. Keperluan visa berbeza bergantung kepada tujuan dan tempoh lawatan. Syarat-syarat juga mungkin akan berubah dari masa kesemasa dan kadangkala dalam tempoh yang singkat.



Selain dari visa, adalah juga penting untuk mengambil perhatian perkara-perkara berikut:-

  1. Tempat dan negara yang akan dilawati adalah selamat.
  2. Tempoh sahlaku passport melebihi enam (6) bulan dari tarikh lawatan dibuat.
  3. Pasport/dokumen pengenalan siri serta nama, nombor telefon dan alamat waris ada dan disimpan dengan selamat di sepanjang tempoh lawatan.
  4. Sebaik sahaja tiba di negara yang dituju, untuk warganegara Malaysia yang akan tinggal melebihi tiga (3) bulan di negara asing diperlukan mendaftar di pejabat Perwakilan yang terdekat di negara berkenaan. Pendaftaran boleh dibuat melalui telefon, fax, e-mel atau datang sendiri ke Pejabat Perwakilan.
  5. Untuk negara-negara tertentu, yang memerlukan para pelawat memperolehi Sijil Inokulasi Antarabangsa yang disahkan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia. Buat masa ini, hanya vaksinasi bagi penyakit kuning (yellow fever) sahaja yang diperlukan. Terdapat juga negara-negara lain yang memerlukan sijil vaksinasi penyakit-penyakit lain.

Untuk menyemak maklumat mengenai kemungkinan berlakunya wabak-wabak di negara asing dan garis panduan untuk urusan inokulasi, sila hubungi :

Bahagian Kawalan Penyakit (Unit Kesihatan Anatarabangsa
Kementerian Kesihatan Malaysia
Blok E, Jalan Dungun
Bukit Damansara
50490 Kuala Lumpur.
Tel: 03-2540088
Faks: 03-2525667


6 comments:

MIZLAN DARKARTCASTER said...

wah!sgt infomatif bro..terima kasih kongsi ilmu

Fahiz Hussin said...

Sesama bro..sekadar berkongsi pengalaman..terimakasih datang melawat..

zmi said...

tuan terimakasih ini di kira sebahagian dari ilmu yg saya cari..boleh buat rujukan beb

Fahiz Hussin said...

sesama zmi..sesama kita berkongsi ilmu...

jeje said...

Une fois que vous venez de profiter des offres de air jordan chaussure femme produits et de solutions de vêtements Bape sur le web, avec un approvisionnement limité, la disponibilité de votre produit de vêtements Bape souhaité sera certainement une question plus importante que la grande économie que vous pourriez faire avec La raison pour laquelle les articles de mode Bape air jordan homme retro sont disponibles via Internet, tout en utilisant les meilleurs prix de vente que vous pourriez jamais obtenir. Généralement, vous verrez les cours de poursuite pendant les chaussures pour chaque sexe de tous les âges. C'est l'élément le nike air max bw pas cher en france plus important pour un grand briquet. Bottes conçues pour les problèmes de travail sont conçus pour protéger le travailleur contre les dangers uniques qui pourraient être rencontrés dans différentes situations d'emploi. Lorsque vous le faites, vous obtiendrez nike air flight huarache croco de tirer le meilleur parti d'un achat unique et obtenir un approvisionnement totalement gratuit qui réduit principalement de moitié le prix de la solution. Mens nike free 5.0 v2 chaussures a été mon pote depuis que je suis passé à un fonctionnement asics gel lyte iii chaussures beige gris minimaliste, il pourrait bien être le vôtre aussi.

yanmaneee said...

adidas nmd r1
yeezy boost 700
yeezy boost
adidas tubular
hermes belt
polo ralph lauren
ferragamo belts
yeezy shoes
kate spade handbags
valentino shoes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.