Monday, July 20, 2009

Pasang Surut Air Laut - Bahagian 3

Air Pasang Besar pada ketika Bulan Terang


Untuk memudahkan penerangan ni aku akan gunakan carta kalender diatas untuk bulan september 2005 yang disertakan dengan perkembangan pergerakan bulan bagi tarikh berikut.

Fasa air pasang besar ketika bulan penuh adalah merujuk kepada 13,14,15,16,17 hb didalam kelender hijrah dan ia merujuk kepada 16,17,18,19,20hb Sept 2005 pada tarikh berikut. Pada ketika ini, bulan disifatkan paling hampir dengan bumi dan tarikan graviti bulan menyebabkan fenomena air pasang besar bulan terang pada tarikh-tarikh berikut. Dan keadaan air bani berlaku pada ketika 18 september 2005.

Kebiasaannya ketika bulan terang ni, taburan ikan-ikan pemangsa juga bertaburan disekitar lautan kerana pada ketika ini anak-anak ikan dan udang boleh mencari makanan dengan mudah. Pada ketika ini juga tahap penglihatan ikan pada waktu malam lebih baik berbanding pada bulan gelap.

Ikan-ikan pemangsa lebih berhati-hati dan begitu aktif memburu mangsanya. Walaupun cahaya bulan dapat menyumbangkan kepada tahap penglihatan yang lebih baik. kejadian air besar atau dikenali sebagai pasang besar juga boleh membantutkan usaha anak-anak ikan ni keluar untuk mencari makan diluar ketika air menyunsong pasang dan menyunsong surut.

Ini kerana, perbezaan air pasang dan air surut mencecah sehingga 5,6 meter akan menyebabkan arus laut menjadi lebih deras. Bagi pemancing dilautan yang memilih tarikh ni untuk turun memancing, lokasi seperti karang, unjam, curaman dan kapal karam sering kali menjadi lokasi terbaik untuk pemancing menduga pada ketika ini. Ini kerana struktur ini dapat memberi perlindungan kepada ikan-ikan kecil untuk berlindung dari arus deras diluar.


Memancing dan kaedahnya..
Dan bagi memancing dimuara, ikan pemangsa gemar memburu dengan menyembunyikan diri ketika ini. Ini kerana pemangsa yang menonjol tidak mudah untuk mencari makanan, melainkan ia memburu secara berkumpulan. Pada tahap penglihatan yang baik ni, penggunaan gewang-gewangan, softplatic dan umpan-umpan tiruan mudah menjerat ikan-ikan pemangsa yang menunggu untuk mencari makan. Dilautan juga panggunaan jig luminus dan popper boleh digunakan dengan bantuan cahaya bulan untuk menjerat ikan didasar.

Tetapi bagi pancingan Bottom, pada tahap penglihatan yang baik ni, penggunaan leader yang camo atau florocarbon sepanjang lebih satu depa dapat membantu pemancing untuk mengelirukan pemangsa menjamah umpan. Penggunaan leader melebihi 1 depa lazimnya disertakan dengan penggunaan tanduk bagi mengelakkan leader bersimpul dengan main line apabila umpan diturunkan kedasar.

Selain itu penggunaan umpan hidup dan cergas juga dapat membantu untuk menaikkan mangsa didasar. Oleh itu pemancing dinasihatkan untuk menyediakan perambut dengan kemas dan penggunaan perambut berdiameter kasar amatlah tidak digalakkan.


3 comments:

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
prada shoes
ralph lauren uk
hermes belt
nike shoes
pandora charms outlet
valentino shoes
christian louboutin shoes
ferragamo shoes

jeje said...

Nike définit que Flywire est constitué de filaments stratégiquement nike air huarache basket placés qui fonctionnent comme des câbles avec un pont suspendu et offrent un soutien précis là où c'est nécessaire. Caractérisé par l'originalité et l'expressivité de Nike Shox Navina; écriture artistique imaginative. Les coureurs de marathon n'aspireraient pas à entraîner ou à rivaliser avec des chaussures spécialement conçues pour éviter les blessures. Certainement, ils n'offriraient pas nike chaussures de basket une garantie à vie à un individu s'ils ne sentaient pas très bien son travail, je pense juste à combien d'argent ils perdraient s'ils continuaient à donner des sacs, parce que leur garantie ne respectait pas. Vous pouviez courir ou faire du air jordan horizon femme jogging, marcher sur la pente ou marcher en descente, et divers autres types de fonctionnement afin que la rage dans le mouvement musculaire soit augmentée, néanmoins il était néanmoins nécessaire de faire quelques exercices pour améliorer la flexibilité. Nike Dunk High-cut est sans aucun doute New Balance 515 pas cher l'une des stratégies de chaussures les plus efficaces.

Cupcake Recipes said...

Hi great reading yoour blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.