Monday, July 13, 2009

Pasang Surut Air Laut - Bahagian 2

Air Pasang Besar ketika Bulan Gelap


Air pasang besar ketika bulan Gelap- 27,28,29,30hb&1,2,3,4hb Bulan Hijrah

Pengenalan air pasang besar(Air Bani).
Lazimnya setiap hari akan berlaku pasang surut air. Tetapi air pasang besar paling maksimum(air bani) lazimnya berlaku sebulan 2 kali pada tarikh 15hb atau 1 hb setiap bulan Islam.

Dan air pasang besar pada bulan gelap berlaku tepat pada setiap 1hb setiap bulan Islam. Maka tarikh-tarikh seperti 27,28,29,30hb&1,2,3,4hb (dikira berdasarkan 3 hari awal dan 3 hari hujung) bulan Islam boleh juga diklasifikasikan sebagai berlakunya air pasang besar ketika bulan gelap.

Apa ada pada pasang dan surutnya?

1.0 Pancingan Muara dan pancingan Selat.
-Pada ketika air pasang besar perbezaan diantara air surut dan air pasangnya adakala boleh mencecah 5,6 meter. Keadaan ni akan menyebabkan air dimuara-muara sungai dan selat-selat berarus deras. Semakin besar beza pasang surutnya semakin deras arusnya. Keadaan arus yang deras akan menyebabkan air menjadi keruh.

- Selain air yang keruh ia juga membawa bersama segala sampah sarap, dari hulunya dan ini boleh membantutkan usaha untuk memancing muara. Pemancing terpaksa menggunakan batu sehingga saiz 10,12!!, besar tu untuk pancingan muara terutamanya pemancing yang memancing dari atas tebing. Kejadian arus deras juga boleh mengakibatkan pemancing terbelit sesama sendiri terutamanya untuk pancingan menggunakan bot.

- Ini turut memberi kesan kepada pemancing-pemancing yang memancing diselat-selat disekitar perairan malaysia. Ada kalanya batu 32 juga boleh dibawa arus dengan mudah. disini penggunaan bangla boleh memudahkan pemancing.

- Bagi pancingan muara dan pemancing yang menaiki bot fiber berenjin kecil, janganlah turun ke hilir sangat dan dikuatiri susah untuk meredah arus ketika air mula surut nanti. situasi ni juga dikenali sebagai menyunsong surut Dan pada ketika ini keadaan air yang berarus dan berombak kecil sudah memadai untuk memberi kesusahan kepada pemancing.

- Tetapi ini semua bukan alasan bagi pemancing memancing pada ketika ini, ada cara dan kaedah yang sesuai untuk memancing pada ketika ini. Dipercayai juga pada ketika inilah ikan-ikan kasar galak bermain. Dengan situasi diatas, ikan kasar dapat mengambil kesempatan untuk memburu anak-anak ikan pada ketika ini.

- Bagi pancingan Muara, dengan keadaan air pasang besar, tahap kemasinan air sungai juga turut bertambah terutama semasa air mula naik. Dan situasi ini dikenali sebagai fenomena menyunsong pasang dan didalam keadaan ini membolehkan pemangsa akan naik jauh sedikit ke hilir sungai untuk mencari anak-anak ikan dan udang. Oleh itu pemancing haruslah mencari lokasi yang sedikit jauh dari muka sungai atau muara untuk memancing. Dikatakan juga ikan-ikan muara juga begitu aktif memburu semasa keadaan air pasang besar ni.

- Selain itu, ikan akan mula rancak menjamah umpan pada ketika air mula tenang seketika dari penuh nak ke surut. Adakah ia dikenali sebagai pasang bunga? Pada ketika ini air kurang deras dan memberi peluang ikan untuk mencari makan. Kadang-kadang ia berlaku pada jam2,3 pagi..dan amat rugi klau pemancing sedang tidur pada waktu ni. Dan lazimnya keadaan ni berlangsung secepat 30 minit hingga ke beberapa jam sahaja sebelum ikan mulai kurang menjamah umpan.

- Dan dari segi persembahan umpan dan teknik pancingan juga dirasakan ada sedikit berbeza. Pada ketika air pasang besar, air sedikit keruh dan bulan gelap. Pendek kata penglihatan pandangan berkurangan. Oleh itu pemilihan umpan yang berbau, bersaiz besar atau berwarna amatlah digalakkan. Isi ikan, udang dengan mata merahnya atau umpun-umpun sesuai digunakan..tetapi sekiranya menggunakan umpan hidup pastikan umpan sentiasa berada didalam keadaan sihat dan aktif, rajin-rajin la tukar umpan untuk pastikan persembahan umpan yang terbaik untuk santapan ikan didasar.

- Manakala, dari segi persediaan perambut pula, lazimnya pada jarak penglihatan yang kurang ni, pemancing bernasib baik kerana tidak perlu pening memikirkan saiz leader dan aksesori yang harus digunakan. Cukuplah sekadar ikatan dan teknik yang betul digunakan. Dengan perambut kasar dan panjangnya yang kurang 1 meter masih sesuai untuk memancing pada ketika ini.


2.0 Pemancing pantai dan lautan
- Lazimnya pada pemancing pinggiran pantai, ikan-ikan pemangsa mula merapati pantai. Kawasan berbatu dan berteluk menjadi pilihan ikan pemangsa mencari mangsa.

- Pada pemancing yang memancing ke tengah laut pula, dengan keadaan bulan gelap, lampu bot yang terang benderang akan dapat menarik perhatian sotong dan ikan-ikan kecil untuk bermain berhampiran bot. Ini secara tidak langsung menarik perhatian ikan besar untuk turut serta didalam pesta lampu ni. Dari segi keadaan arus, pemancing ketengah laut jarang sekali merasai kesan pasang surut ni.

-Selain itu, ikan pemangsa juga gemar bermain dikawasan lubuk atau curaman-curaman yang terdapat didasar ketika air menyunsong pasang dan surut. Ini kerana arus yang laju menyebabkan anak-anak ikan pasif untuk bermain diluar kawasan permainannya. Ini memberi peluang pemangsa mencari makan disekitar kawasan tersebut. Oleh itu mencari lubuk dan curaman didasar memberi peluang kepada pemancing untuk memerangkap pemangsa yang bermain disitu.

- Dulu masa kecik-kecil selalu aku terdengar perbualan dipasar seperti ni, "skang ini ketam isi kurang sebab bulan gelap, klau nak puas mkn, beli masa bulan terang". Ada juga kebenarannya klau diikutkan dari segi logiknya. Ini kerana pada bulan terang mudah untuk ketam-ketam ni mencari makan. Allahualam..inilah bagaimana air pasang surut dapat memberi kesan keatas kehidupan akuatik didalamnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

There was an error in this gadget

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.