Monday, June 29, 2009

Reel Review - Stella SW8000HG

Salam, disini di sertakan spesifikasi yang dikeluarkan oleh pengeluarnya..



Stella Specification
  • Paladin Gear Durability Enhancement with Low Wear Rate Pinion Gear
  • Propulsion Line Management System: Propulsion Spool Lip, SR One-Piece Bail Wire, Power Roller IV Oversized Roller with Overflange for the Ultimate in Line Protection, Redesigned Bail Trip, S-Arm Cam
  • Aero Wrap II Oscillation
  • Cold Forged Aluminum Spool: Proprietary Coating on Spool Lip is harder than a Ti coated Stainless Steel Spool Lip, Ceramic Coating on entire spool for extreme corrosion resistance
  • Diamond-Like Carbon (DLC) Coating on Line Roller
  • SW Concept: Sw-Water Resistant Body, SW-Assist Stopper (except 5000 size), SW-Water Proof Drag, SW-Lightweight Ergonomic Handle Grips prevent premature bail trip
  • SR Concept: SR-Balanced Body, SR-Slider, SR-3BB Oscillation, SR-Handle, SR-3-D Gear Design, SR-Floating Shaft, SR-Rigid Support System
  • S Concept: S-Rotor, S-Guard, S-Shield Roller Clutch, S-Arm Cam
  • S A-RB Bearings (Shielded A-RB)
  • Twin Bearing Drag
  • Super Stopper II
  • Stopperless Design (No Anti-Reverse Switch)

Carbon Grip
  • Septon Handle Grip
  • Direct Drive Mechanism (Thread-In Handle Attachment)
  • Fluidrive II
  • Maintenance Port
  • Aluminum Frame, Sideplate & Rotor
  • Dyna-Balance
Specification



Awal tahun 2009, pancing aku yang sedia ada, menerima ahli barunya dari keluarga shimano nie. Ini pun setelah ternanti-nanti model terkini dipasaran dan setelah survey di pasaran dengan kekuatan dragnya 25kg (sama dengan saiz 20k PG) dan dengan saiz yang kecil serta beratnya 605g membuatkan aku ingin untuk memilikinya. Dipadankan dengan Jigwrex menjadikan set ni set kegemaran aku untuk pancingan bulu..

Karauan dengan ratio 5.7 sudah cukup laju untuk karauan bulu di padang pancing. Bearing 14+1 benar-benar memberikan kelancaran yang diperlukan terutamanya ketika karauan laju. Knop dengan bentuk parabolik dan diperbuat daripada Carbon sememangnya memberikan keselesaan ketika mengarau. Boleh diklasifikasikan sebagai rekabentuk knop yang egronimik kerana ia seolah-olah bersatu ketika kayuhan dibuat lebih-lebih lagi ketika sedang bertarung.

8000 HG, 8000PG kenapa ada beza ye? HG atau highgear reels direkabentuk dengan gear ratio 5.7 dan PG dengan gear ratio yang lebih rendah iaitu 4.6. Kenapa shimano mengeluarkan pelbagai jenis gear bagi saiz model yang sama? Aku cuba rungkaikan walaupun tidak sedetail dan selengkap "explaination" dari pengeluar.

Dengan gear ratio yang tinggi 5.7, agak memenatkan untuk aktiviti jigging berterusan. Ia seolah-olah memandu kereta menaiki bukit dengan gear 4. Disyorkan bagi rakan-rakan yang berminat mencari reels untuk jigging agar mencari model PG dengan ratio sekitar4.6 sahaja. Kenapa?

Bagi aktif jigger, tenaga yang ada sewajarnya disalurkan semaksimum agar pemancing sentiasa berasa ringan semasa mengarau. Ini kerana Jig seberat 100g lebih berat ketika beraksi terutamanya dengan keadaan arus deras, ini tidak termasuk lagi dengan rintangan tali, leader dan jig keatas rintangan air.

Sekurang-kurangnya dengan penggunaan gear ratio yang rendah, ia dapat mengurangkan sedikit beban pemancing mengarau ketika sedang aktif jigging. Ini seterusnya dapat melanjutkan aktiviti jigging dari beberapa minit sehingga ke beberapa jam.

Manakala model 8000 HG yang bergear ratio tinggi ini dirasakan sesuai untuk aktiviti popping dan bulu. Ini kerana penggunaan lure jenis ini dengan rintangan air yang kurang serta ringan, ia hanya memerlukan karauan laju semasa menggunakannya. Selain itu, reel bersaiz 8000HG ini juga telah dipenuhkan dengan braided exoga PE4 dengan kapasiti sepanjang 350m dan dipadankan dengan joran JigWrex.

Lure bulu sememangnya memerlukan karauan laju sebagai penarik dan menarik perhatian pemangsa membahamnya.

Sehingga kini dengan penggunaan lure bulu rapia dengan ujian lapangan di bekok C, Stella SW8000HG, ni hanya diasak dengan kawanan Cupak sekitar 4-6 kilo sahaja, belum cukup untuk membuktikan kekuatan sebenarnya.

15 comments:

Faz Fazrin said...

harga berapa ni

Cikgu Ibrahim said...

saya pun nak tahu harga la... cantiknya, rasa nak beli ja sekarang...

Fahiz Hussin said...

Salam Fazrin & cikgu..Berhubung harga di pasaran ni agak subjektif, paling baik kita survey di kedai-kedai pancing atau http://www.fishingtackleshop.com.au/category7_2.htm sekadar rujukan sahaja. Tq

Faz Fazrin said...

ok tq, ingatkan dah tau harga, minta harga anggaranye je.

Anonymous said...

terima kasih info tentang PG & HG..alel

Anonymous said...

I feel like I've been on the receiving end of a stampeed after reading this. It's blоodу testing concentrating with a hangoνer.


My page: loan broker

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
fitflops sale clearance
nike presto femme
off white jordan 1
ugg boots
canada goose
christian louboutin shoes

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
ralph lauren outlet
ray ban eyeglasses
michael kors outlet
christian louboutin shoes
skechers shoes
off-white clothing
ugg boots clearance
polo ralph lauren outlet
coach outlet
moncler online

jeje said...

Il est indiqué que basket new balance pas cher ces chaussures seront en mesure de mesurer à quelle hauteur vous pouvez sauter, à quelle vitesse vous faites du jogging, ainsi que d'autres fonctionnalités. Je vous recommande de vous en tenir à des couleurs fraîches comme le blanc, les pastels air jordan femme pas cher chine ou le bleu de glace. La plupart des chaussures de loisirs est faite pour le confort, l'aide et la durabilité ainsi que des regards. Nike Shox R3-R4 est nike dunk soldes essentiel que les clients en ligne vont utiliser pour affilier avec de bonne qualité en ligne magasin de chaussures. Par conséquent, un briquet "cheapy" est presque garanti d'être gel cumulus soldes peu fiable, évitez ces "super" briquets de 5 $ si vous voulez quelque chose qui fonctionnera quand il le faut. Sur le côté de la Nike Dunk Mario peut-être le personnage célèbre, avec son bonnet rouge, moustache, et des air jordan 11 rouge et noir femme gants blancs.

Wakato said...

Msh aktif lg ker blog ni en fahiz.
Mta tnjuk ajar mncing..msg sy kt fb wakato wakasi..bleh share pglmn

Wakato said...

Msh aktif lg ker blog ni en fahiz.
Mta tnjuk ajar mncing..msg sy kt fb wakato wakasi..bleh share pglmn

Wakato said...

Msh aktif lg ker blog ni en fahiz.
Mta tnjuk ajar mncing..msg sy kt fb wakato wakasi..bleh share pglmn

MNM said...

nk tanya bokehkah spool stella 8000/2020 masok ke body stella 6000 INFO PLS NK ORDER SPOOL SPARE SATU NI

lawn embroidered suits 2021 said...

Bagi aktif jigger, tenaga yang ada sewajarnya disalurkan semaksimum agar pemancing sentiasa berasa ringan semasa mengarau. Ini kerana Jig seberat 100g lebih berat ketika beraksi terutamanya dengan keadaan arus deras, ini tidak termasuk lagi dengan rintangan tali, leader dan jig keatas rintangan air. mens necklaces usa , mens necklaces wholesale france ,

shouseson said...

description More Help special info replica ysl handbags try this web-site published here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.