Sunday, April 20, 2008

Ikatan-ikatan Asas Memancing

Didalam hobi ni, diantara perkara asas yang perlu dan wajib diketahui adalah mengenai ikatan-ikatan asas memancing. Disini aku dapatkan beberapa contoh ikatan-ikatan yang lazimnya digunakan.


Dropper_Loop
Ikatan wajip aku gunakan ketika memancing, ini kerana drooper loop ni dapat menyediakan ikatan yang boleh menjarakkan hook dengan main line pada setiap masa. Ini terjadi kerana buku ikatan yang diwujudkan di kiri kanan ikatan ni. selain itu aku juga gunakan ikan ni untuk kaedah flooting kerana ia juga boleh menjarakkan pelampung dan mata pancing. Kelemahannya pula, ada juga jenis tali yang boleh dan tidak boleh untuk ikatan ni disedikan. Pada ketika line yang tidak sesuai digunakan ia akan sedikit menggerinting disekitar ikatan atau line yang terlalu licin akan menyebabkan ikatan tergelincir atau terlucut.

Droper loop Ilustration




Blood_Bight_Knot1
Ikatan ini selalunya digunakan untuk menyediakan loop untuk sambungan swivel atau Hook berlubang. ini kerana ia mudah, cepat dan swivel yang disambung boleh dibuka semula dengan mudah. Kadang kala aku juga gunakan untuk sambungan batu ladung ke perambut. Tetapi kelemahannya sedikit kurang kemas untuk pancingan ikan yang biasa diasak pemancing kerana perambut akan sedikit berserabut.






clinch_knot
Ikatan untuk swivel yang kemas dan kuat. boleh juga digunakan untuk ikatan penyediaan hook.






Midknot
Ikatan untuk penyediaan leader untuk aktiviti Jigging atau Popping. Ini kerana ketiga sessi pancingan untuk teknik ni, tali sepatutnya boleh keluar tanpa sekatan. Sekiranya sambungan menggunakan swivel, leader sepanjang 2 atau 3 depa tidak dapat diaplikasikan.Kelemahannya pula ikatan sedikit rumit dan lambat untuk disediakan.




Improved-trilene-knot & improved clinch knot
Ikatan untuk swivel yang kemas dan lebih kuat. boleh juga digunakan untuk ikatan penyediaan hook.


improved clinch knot




Hangmans_Knot
Ikatan untuk swivel yang kemas dan kuat. boleh juga digunakan untuk ikatan penyediaan hook.




gt knot
Ikatan untuk penyediaan leader untuk aktiviti Jigging atau Popping. Selain ikatan Midknot seperti yang diterangkan seperti diatas ikatan ni boleh juga digunakan. Ini kerana ia mudah sedikit dari ikatan Midknot dan cepat disediakan. kelemahanyanya pula ada sedikit buku ikatan ditinggalkan dan ia boleh menganggu jarak balingan maksimum.




Blood Knot.
Untuk ikatan yang cepat dan pantas untuk menyambungkan 2 line. tetapi dirasakan tidak sesuai untuk sambungan braided kerana selain halus, braided juga licin untuk dpatkan grip ikatan yang baik.

Sebaiknya kita memahirkan ikatan, kerana sekiranya kita terkial-kial mengikat atau menyediakan perambut ketika bot sedang beroleng boleh menyebabkan kita mabuk laut!!.

2 comments:

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
ralph lauren outlet
kate spade outlet
fitflops sale
nike shoes
soccer shoes
off white
jordan shoes
coach outlet
pandora charms outlet
tory burch handbags

jeje said...

Le confort et la facilité, les plus belles chaussures air jordan le modèle et la robustesse pour le bureau d'affaires est vraiment une nécessité et les concepteurs ont généralement des traces de chaussures qui se concentrent sur les exigences du professionnel air jordan xx9 soldes pour la sécurité de base et l'aperçu professionnel essentiel pour un problème de lieu de travail. Cowboys dans le vieux Ouest ne contenait pas asics gel femme running soldes toujours le chapeau de cow-boy sur lequel s'appuyer. Tout d'abord, les membres devraient vraiment comprendre et apprécier la culture de chacun. nike air jordan retro 1 i high melo Pendant tout l'ensemble, le milieu de gravité est en fait judicieusement placé pour générer de la distance et augmenter la trajectoire. Les chaussure homme nike air max pas cher hybrides et les arbres de bois sont mon préféré parmi tous vos établis. Cela les rendra uniques et, espérons-le, leur donnera un avantage parmi leurs pairs asics gel fuji attack drop Nike Shox Deliver.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.