Wednesday, April 9, 2008

Pancing & Bayar

Memancing yang dahulunya boleh dilakukan hanya di lombong belakang rumahku telah menjadi sukar dilakukan..kini lombong tu pun dah penuh dengan keladi bunting dan semak samun. maka altenatif yang mudah untuk melepaskan gian memancing dengan mengunjungi "KOLAM PANCING BAYAR".

Ragam kolam pancing...

Klau kolam bayar 1 jam 8 hingget ..orang pun ramai..tokey pun bekira..1 jam 8 hingget..ikut masa la sangat..pancing besilang..ada rezeki dapat byk ikan..tp species yang sama je(8 ekor ara-ara) pegi kolam sebelah (7 ekor pacu)..ikan tarik pun kita dah tau ikan apa..bila sampai tahap tu, mancing pun ilang serinya..TP IGT kpd pengusaha kolam klau sekor pun tak dapat asyik membangau je maknanya riwayat kolam x lama le..byk kes dah jd mcm tu..

Klau kolam bayar 3 jam 10 hingget ..orang tak ramai..tokey tak bekira..3 jam 10 hingget..tak ikut masa sngat(kdg2 lebih 2jam pun tak pe)..anak talapia 2,3 jari..klau ada rezeki dapat la yg kasar..ikan ada tapi dah kenal sgt mata kail..kena guna mcm-mcm teknik..dpt puas hati..tak dapat x, lumrah le..

Umpan kolam pancing ni pun mcm-mcm..
Dedak,tepong,biskut marry,belacan,udang kering,ajinamoto,lada sulah...mcm-mcm le..silap-silap bleh wat goreng pastu kita yang ngap..
Umpan peram, perut ayam(ada kolam bagi),roti gardenia je roti biasa tak mau plak tu..

Tu la lumrah memancing kolam..kadang-kadang dapat-kadang-kadang tak dapat..






Adik aku dengan Ara atau Rohu, berumpankan dedak dikolam berbayar RM 3.00 sejam. Em.. boleh tahan gak.




Adik aku dengan ikan baung kolam, berumpankan tepong,dedak dan belacan..juga dikolam bayar...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

There was an error in this gadget

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.