Saturday, May 31, 2008

Jenis-jenis mesin memancing

Salam. Rasanya lepas penulisan nie baru la aku ni faham sedikit perbezaan dan jenis-jenis reels yang ada dipasaran. Dari dulu memancing tak pernah terpikir nak survey maklumat mengenainya. Jadi digabungkan pemahaman aku dan sedikit rujukan yang ada, aku cuba terangkan perbezaan diantara spinning reels yang ada. Masa mula berjinak dengan spinning nie gelaran seperti mesin pancing dan kekili selalu menjadi sebutan. Tak kirala menegak ke, mendatar ke, drum ke, semua dipanggil mesin pancing.

Rupanya dipasaran terdapat lebih dari itu. Dan mesin-mesin pancing ni boleh diklasifikasi sebagai 4 jenis yang utama iaitu Spinning reesl atau kekili mendatar, Baitcasting Reels atau kekili menegak, Fly Fishing untuk pancingan layang(tak dapat diterang lanjut) dan trolling berbentuk drum untuk aktiviti trolling. Disebabkan majoriti reels aku terdiri dari shimano, adalah mudah aku nak terangkannya merujuk kepada model-model dan saiz yang terdapat dipasaran.

1. Spinning Reels atau kekili mendatar.

Parts of a spinning reel: 1: Pick up or bail 2: Reel seat 3: Reel foot 4: Handle 5: Support arm 6: Anti-reverse lever 7: Skirted spool 8: Fishing line 9: Drag adjustment knob

Terdapat pelbagai model dan jenis dipasaran, dari sekecil-kecil size 500 sehingga sebesar-besar saiz 20000. Saiz-saiz ini disediakan oleh pengeluar untuk memenuhi keperluan kaki mancing untuk semua keadaan pancingan, sama ada di kolam, tasik atau lautan. Dari sedikit pemahaman ini juga di dapati pinning reels ini terbahagi kepada 3 jenis yang utama.

a. Spinning Reels Aksi ringan

b. Spinning Reels Aksi berat

Yang membezakan spinning reels untuk aksi ringan dan berat tentunya kekutan drag yang ditawarkan pengeluar, dan lazimnya model 5000 keatas dilengkapkan dengan drag sehingga berkekuatan 7kg dan sesuai untuk digunakan untuk pancingan aksi kasar. Selain ciri-ciri lain seperti kapasiti simpanan main line, power knop & Handle dan bahan biaannya sendiri.

c. Spinning reels baitrunner

Spinning reels baitrunner ini pula di lengkapkan dengan sistem baitrunner yang membenarkan pemangsa melarikan umpan sebelum ditelan. Ikan-ikan yang diburu seperti tenggiri dan layaran selalunya melarikan umpan sebelum ditelan. Oleh itu reels jenis ini dilengkapkan dengan 2 system drag iaitu main spool drag dan baitrunner drag.

2. Baitcaster Atau kekili menegak.

a. Low Profile Bait cating reels

Bagi penggemar kaki casting, low profile bait casting reels selalunya menjadi pilihan. Ini kerana sistem balingannya yang mudah mempercepatkan balingan lure kesasaran. Bukan mudah nak mendapatkan rentak balingannya kecuali dengan latihan demi latihan.

b. Round Baitcasting reels

Ada juga round baicasting reels digunakan oleh kaki casting didalam penyediaan setup set casting mereka. Ini kerana fungsinya sama seperti low profile baitcasting reels diatas. Cuma klau yang bersaiz besar, ia lebuh sesuai untuk pancingan bottom atau penyediaan setup bagi peminat surfcasting.

3. Conventional Reels

Lazimnya conventinal reels ni juga dikenali dengan drum, multipliyer dengan fungsi trolling atau digunakan untuk pancingan bottom.

4. Electric Fishing Reels
Didalam memudahkan pemancing memeriksa umpan dan menarik mangsa dari dasar, EFR ni adalah jawapannya. Kedalaman dengan batu ladung bersaiz 32 amat mendera pemancing. Sekurang-kurangnya EFR ini memberi pilihan kepada kaki pancing untuk mengurangkan penderitaan mengayuh reels walaupun ketika memeriksa umpan didasar.

6 comments:

Anonymous said...

Silver antique discoloration will be somewhat paint job bought.
This type of type of a loaf of bread toaster are intended utilizing very simple top
notch abilities for example twofold supervises (opportunity to implement each of those slot machine out of toasters individually),
external containers for easy maintanence, multi-function for the de-frosting or
maybe toasting bagels and further leading online slots towards toasting selecting bakery.
was raised in a 1950s and as a consequence Nineteen sixties,
meant for period references.

my homepage; Seymour Stapler

Unknow said...

Maksud reel overhead mcm mana

Unknow said...

Maksud reel overhead mcm mana

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
nike outlet store
prada shoes
coach outlet
ray ban eyeglasses
adidas nmd
christian louboutin shoes
vibram five fingers
ray ban eyeglasses
christian louboutin shoes
pandora

jeje said...

Nike Shox Monster SI couvrant comme réalisable.Il ya quelques air jordan basketball tank top simulations de chaussures Geox qui ne peuvent pas être pensé à être porté dans un environnement Nike Shox Monster SIt. Probablement, vous possédez déjà un design en tête sur la façon dont vous voulez que votre logo soit le mieux lorsqu'il est affiché pour votre image de marque. La réelle Nike Atmosphère traditionnelle BW qui est initialement appelé le réel. Suivre le joueur? Regardez les nike blazer homme basse gris vêtements de travail par Aididas, Nike Shox R3 et Under Armour.WomenMoms et pas une des mamans apprécieront faire des emplettes pour les achats doux de Champs Nike Shox R3 et baskets fonctionnantes de mode vers l'avant, la gestion des vêtements et d'autres marques. Acquérir les bons fabricants qui fourniront le nike air max 90 ultra essential pas cher bon style est généralement une activité difficile. Maintenant, je suis sûr que vous avez déjà entendu cela, mais je vais le mentionner de toute façon - jeter ce briquet Bic! Les cigares méritent beaucoup plus de respect que cela, ils ont des besoins spéciaux? Le kérosène et les autres briquets à base d'huile (Zippos) ne doivent pas être utilisés pour les cigares air jordan pas cher noir car ils altèrent la saveur du cigare.

Unknown said...

Boss, tolong cplain mkna baitrunner, kalau boleh tunjukkan komponen/alat berkenaan. Tq

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.