Monday, June 2, 2008

Memancing di Perairan Terangganu- Pelantar Minyak

Perancangan telah dibuat 3 bulan dahulu, segala kelengkapan disediakan dan perancangan perjalanan telah dirancang dengan teliti.Ikan sasaran terdiri daripada ikan "Game Fish" dan bersisik. Pada 23 mei 2008 jam 12 malam perjalanan ke Kuala Besut mengambil masa kira-kira 6 jam dan saya dan Abang Ali memandu secara bergilir-gilir dan sampai di Kuala Besut Jam 7 Pagi..

24 Mei 2008.(Sabtu)
Sampai di Kuala Besut Jam 7 Pagi. pekena nasi Dagang ngan ikan tongkol kari. Menunggu rombongan 4 kereta dari Negeri Sembilan..
Trip ini disertai oleh :
1. Fahiz
2. Abang Ali Klang
3. Abang Ali N9
4. Abang Zainal
5. Azhar
6. Nizam
7. Atan
8. Din SS
9. Cikgu Sahir
10. Amat( sepupu awak-awak)
Setelah hampir 8 jam menunggu, rakan-rakan lain pun sampai. kami terus tampa berlengah masa memunggah barang masuk ke dalam bot. jam 3.30pm kami pun mula berangkat ke lokasi yang dituju iaitu pelantar Pulai. perjalanan hari pertama begitu membosankan. lokasi memancing pertama kami di pelantar dulang. kami berhenti makan dan sambil-sambil menghulurkan joran. Ikan alu-alu atau kekacang begitu rakus membaham umpan yang dilabuhkan. belum sampai kedasar ikan telah membaham umpan. memandangkan perjalanan masih jauh, tekong meneruskan perjalanan ke tempat yang dituju..

25 Mei 2008 (Ahad)
Perjalanan menuju ke Pulai diteruskan, kelajuan 7.5 knot dirasakan sangat perlahan. bila la nak sampai ke lokasi ni. makan tido makan tido tetapi masih belum sampai lg. tiada banyak aktiviti pada hari ni. Lewat petang setelah 24 jam perjalanan dari jeti tiba-tiba terdengar bunyi bingit didalam ruang enjin...alamak tak kan pengalaman di kok adang berulang lagi...Tidak!.setelah tekong Pak Engku Ibrahim dan Awak-awak membuat pemeriksaan didapati batang sharft propeler telah bengkok..mungkin bot telah mengharungi perjalanan yang jauh tanpa rehat.. bermula la episod kecewa. Rakan-rakan pancing yang tadinya ceria kini bertukar menjadi sedikit kecewa. perjalanan ke pulai terpaksa dibatalkan. manakan tidak bot hanya boleh bergerak selaju 1 knot sahaja. Yang penting keselamatan pemancing harus diberi keutamaan. kami semua terpaksa menerima didalam terpaksa ketika tekong menyatakan untuk berpatah balik ke daratan..tetapi mengharungi malam dengan kedaan enjin yang tidak baik bukan la satu cadangan yang baik. ketika kami sedang berpusing-pusing di sekeliling pelantar untuk meminta bantuan, tangan saya begitu gatal untuk melontarkan popper kearah ikan yang sedang frenzy mengejar anak ikan.. dengan sekali lontaran ikan begitu rakus mengejar popper yang dilontarkan..streeet....strike..ui..ni dah cukup baik.ikan menjunam beberapa kali untuk melarikan diri.tiada masalah bagi matakail 4x gamakatsu dengan leader 120lb untuk menaikan ikan cupak 5kg..Jadila lepaskan gian.ikan 1st bagi saya untuk trip kali ni..Kami terpaksa bermalam di Pelantar Minyak Bekok C.


Cupak Penawar Duka
Disebabkan tekong parking bot berjauhan dengan pelantar minyak, rakan-rakan lain mengambil kesempatan untuk tidur..tiada aksi menarik pada malam tu..Aku yang dah boring tidur meneruskan aktiviti memancing tapi tiada aksi menarik sepanjang malam sehingga ke pagi..


Pelantar Minyak Bekok C

26 Mei 2008 Isnin
Kebetulan selepas tekong bangun dari tidur, terdapat sebuah bot berhampiran pelantar yang sedang berehat. kesempatan ini tekong ambil untuk meminta bantuan agar ditunda ke darat. persetujuan telah dibuat, bot pemancing tadi akan menunda pada hari keesokkannya kerana mereka hendak meneruskan aktiviti memancing di Pelantar Pulai. apa nak dibuat terpaksala kami duk lepak seharian di Bekok C sementara menunggu keesokan hari..selepas besarapan pagi tekong mula merapati pelantar..diharapkan ada la ikan yang sudi memakan umpan..lebih kurang pukul 11 pagi terdapat lagi sebuah bot yang lalu berhampiran untuk memohon bantuan,bot siam plak..dah cakap macam itik dan ayam..dah En Amat dan Din SS mengelarkan siam tu "Ping Pong"..sampai kedarat lekat nama ping pong tu..ui letih gelak je..Aku dan Abg Ali masih meneruskan pancingan, apa nak dibuat lagi tiada aktiviti lain...cubaan menggunakan kepala sotong dan dihanyutkan terus ke bawah pelantar disambut baik oleh keluarga pisang...jadila buat layan..strike pertama ikan pisang seberat 7 kg..




Beberapa ekor Pisang yang didaratkan..

Sedang melayang pisan tiba-tiba riuh disisi bot, Pen Multiplier Nizam telah diragut ganaz..berumpankan kepala sotong..kami tertanya-tanya..ni takkan ikan pisang kut..semacam je henjut ni. pertarungan mengambil masa 15 min.. akhirnya GT seberat 10kg menyerah diri juga akhirnya..Naik juga ikan sasaran akhirnya. tahniah Nizam..



Azhar bersama satu-satunya GT yang diperolehi

Malam menjelang, tapi kami tetap dilokasi yang sama"Bekok C"...bagi peminat Popping, ni la masa yang ditunggu, ikan dah mula frenzy mengejar anak ikan sekitar jam 9.00pm. tapi semuanya berjauhan dari bot..mentang-mentang la bot rosak ikan ni main jauh-jauh plak..tetapi lewat malam jam 11.00pm. ikan mula bermain berhampiran bot..ni peluang baik. beberapa ekor ikan cupak dinaikan oleh tekong menggunakan jig, abg Ali menggunakan jig dan Nizam mengunanakan popper dan mengkin beberapa ekor lagi oleh sahabat yang lain..beberapa kejadian rabut dan putus perambut juga terjadi..lumrah pemancing.

27 Mei 2008 Selasa..
Bangun pagi, gosok gigi, terus mancing, macam biasa ikan pisang juga mendominasikan hari terakhir memancing..apa nak buat dari takde hasil.ikan pisang pun ikan pisang le..dapatla 11 ekor, selepas sasaran umpan tidak lagi sampai ketempat dituju ikan pisang pun mula berkurang.Seperti yang dijanjikan tepat jam 1.00 pm bot pemancing dari Kuala terengganu pun sampai untuk operasi menunda bot.

Lebih kurang jam 2.30 petang bot tunda memberhentikan bot untuk singgah di unjam..berumpankan ikan tongkol yang diapolo oleh Azhar, dapatla ikan aruan tasik 10kg ni dinaikkan, kemudian ikan belitung 8kg ni..dapatla mengurangkan sikit rasa karen kat tangan ni.. Yang herannya hanya En Azhar je yang dapat mengapollo tongkol ni, ikan kat unjam ni memilih plak umpan lain tak dijamahnya. heran betul la..

Ikan Aruan Tasik atau cobia memang best melayannya, junaman demi junaman sangat mengasyekkan




Ikan Belitung, aksi ekrobatik dan mempunyai semangat juang yang tinggi...Lesen belitung di perairan terengganu.

28 Mei 2008 Rabu..

Perjalanan ditunda selama 24 jam memang memboringkan, nasib la ada rakan-rakan lain yang sekepala, perjalanan 24 jam dirasakan sekejap je..walaupun kami tidak dapat pergi kelokasi yang dituju tetapi pengalaman memancing bersama member dari negeri sembilan ni tidak dapat dilupakan..dengan kepala yang gila-gila..Tak pe kira akan repeat lg taun depan.

Gelagat rakan pancing

Amat dapat sepupu baru (Awak-awak merangkap Chef), Azhar panggilan Jig Beg, Din Panggilan Sesirat, Abang Ali kelang orang lama, Abg ali dan Abg zainal member kamcing,Cikgu Sahir memang Kool, Atan dan nizam memang pemancing tegar..

Beberapa lagi gambar kenangan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

There was an error in this gadget

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.