Wednesday, May 12, 2010

Lucornia - Part 2

Lucornia, dari namanya sahaja terbayang monster-monster yang bakal dinaikkan..tetapi selepas 5 hari penulis mengharungi  trip ini, monster yang di idamkan masih tidak ditemui..mungkinkan ikan-ikan masih malu-malu menjamah umpan..atau lubuk telah habis dieksplotasi..atau musim memancing yang tidak sesuai..agak sukar untuk penulis mengaggak..tetapi dengan 3 kali strike kasar diterima penulis (2 Main Line PE5 Putus, 1 mata kail 6/0 terlucut semasa jigging) selepas tali mencurah keluar seperti air mengalir membuktikan masih terdapat ikan bersaiz puluhan kilo yang bermain berhampiran semasa aktiviti memancing dilaksanakan disana. ATAU..penulis sendiri yang tak tau memancing...kehkehkeh...Nasib badan la..

Gambar pembukaan dengan predator yang banyak memutuskan tali. Baracotta..

Dari hari pertama lagi, kami mencuba dan terus memcuba untuk menjigging..Bot yang luas dan selesa serta sistem kominikasi tekong dan pemancing juga baik membuatkan penulis berasa selesa untuk melaksanakan aktiviti jigging..selalunya bot akan diparking melintang mengadap gunung-gunung lautan agar memberi peluang kepada semua memancing melaksanakan aktiviti jigging secara serentak.

Jam 9.00 pagi apabila sampai ke lubuk pertama semua pemancing sedang sibuk menurunkan jig kedasar, sementara Pok nik dan Adeeb sedang sibuk menjamah sarapan pagi..5 minit berlalu, 10 minit berlalu kami sedang leka menjigging..Adeeb selepas bersarapan terus menurunkan jig..tunggu jig sampai kedasar, tak sampai 3 kali henjutan sahaja jignya dilarikan predator dibawah.. Memang rezeki otai ni.. Perlawanan tarik tali berlanjutan sehingga 15 minit sebelum Mama Amberjack menyerah diri..selepas disauk dan ditimbang..berat AJ yang pertama didaratkan seberat 24kg..


24 kg Amberjack..Tangkapan pertama yang dinaikkan diatas MV..betul2 membuatkan 14 pemancing lain moral down..


 2nd post untuk 1st amberjack

 Tiada aksi menarik sehingga kemalam hari..4 lampu spotlight dipasang dikeliling bot..ikan terbang dan anak-anak ikan mula bermain berhampiran bot..ini peluang yang ditunggu-tunggu dan sesuai untuk jigcast dilaksanakan. dengan jig luminus seberat 40g-100g tidak banyak tenaga diperlukan berbanding vertikal jig disiang harinya dengan jig-jig sehingga berat 250g..


Airpool @ D7L1 dengan tangkapan cupak di lucornia..


Ptit yang sedang bertarung dengan mangsa..antara hidup dan mati si pemangsa..hehe


Aidil dengan cupak juga..ikan pemanas badan sebelum aksi seterusnya...


Airpool@D7L1 dengan Baracotta pula..

Aksi malam pertama kurang menyerlah, Hanya baby DT dan cupak yang sudi membaham jig. Selepas lewat sedikit malam, Baracotta mula menyerang, habis 2,3 biji jig penulis hilang dibahamnya. Dengan sekali henjutan kevlar 200lb pun tidak dapat menahannya dari putus. Aksi tidur la jawapnya sehingga ke pagi sedang untuk rerakan bottom ruby snapper ganjaran yang diperolehi..

 
Otai Che wan dengan Ruby Snapper - hasil membottom



Otai Din Asia dengan ruby snapper hasil membottom


 Otai Suresh@ Nemo Sepak dengan ruby snapper hasil membottom

 
Otai rosman dengan ruby Snapper, membottom waktu malam.

Jam 7.00am..bot mula berpindah ke lubuk2 jigging seterusnya. selepas singgah kebeberapa lubuk, jig Uncle Kenny menerima tetamu dibawah. Sambil melayan dengan set Daiwa Gold, 10 minit mangsa mula menyerah kalah. Selepas ditimbang, DT seberat 12kg menjadi tangkapan terberat kedua pada ketika ini.


Kenny sedang bertarung dengan Dogthooth Tuna



Akhirnya..naik juga DT yang diidamkan..tp sayang hanya seekor sahaja dapat dinaikkan..

Pemancing lain termasuk penulis berhempas pulas jig beberapa jam kemudian namum masih tiada ikan monster yang sudi menyambar jig sehingga penulis menerima 1 henjutan kasar dibawah. Ketika ini pula belt tidak dipasang..kelam kabut menyebabkan ikan dapat meloloskan diri. Selepas aksi terakhir itu, tekong membawa pemancing ke lubuk bottom untuk memberi rehar kepada jigger2 yang berada diatas bot sambil-sambil menurunkan umpan bottom.


Adeeb dengan ibu kerisi..lagi-lagi dia weh...aksi bottom


Gaya seorang dewa..3 ekor sekali gus..2 kerapu bara 1 ibu kerisi..aksi bottom.. selute bottom boleh, jigging boleh, popping boleh..complete..


Ikan durian yang sedap isinya..Aksi Bottom sebelah malamnya


Morray eel pun sudi menjamah umpan..

Malam kedua penulis jig awal sedikit apabila matahari mula terbenam, jig luminus 60g menjadi sandaran..baru beberapa kali lontaran, terasa cagutan ikan didasar tetapi tidak lekat..selepas itu jigging diperkemas dan satu larian dirasa dihujung tali..perlawanan 5 minit memihak kepada penulis apabila DT berskala kecil dapat dinaikkan. Alhamdulillah, ada juga lesen DT di lucornia..baby pun baby la..


Baby DT yang pertama dipikat dengan jig luminus

 Airpool@D7L1 bergaya bersama AJ

Lontaran seterus itu dipergiat dipercayai banyak DT bermain dibawah bot. Reel saiz 8000HG sangat sesuai digunakan untuk DT bersaiz-saiz juvenil nih..tetapi penulis tersalah percaturan apabila sekali lagi menerima sentapan kasar dibawah..dengan sekali larian padu main line PE5 mencurah keluar dan leader 100lb tidak dapat menahan asakan lalu putus juga ditengah jalan..Hampas!!!..udahla itu satu-satunya jig..nasib la airpool D7L1 memberi pinjam sebiji jig luminus 60g..jig killer abu nih..tq bro..

DT yang kedua kuat melawan..Alhamdulillah, ada juga lesen DT walaupun anaknya..hehe

Selepas FG diikat, jig sekali lagi dilontar..sekali lagi jig mendapat sambutan dan DT berskala 5kg-7kg menjadi mangsa penulis..Selepas aksi frenzy DT selama 3-4 jam..cupak pula menampakkan diri sebelum baracotta mula menyerang.

DT ke 3 selepas jig killer putus dibawa predator..DT Belum cukup besar untuk memberi tentangan yang sengit..jumpa lg dilain kali..

 D7L1 lg bersama skipjack tuna..

Seperti biasa waktu pagi bot mula bergerak mencari lubuk jigging yang lain, sehingga kini hanya DT tuna dan ikan bottom yang dinaikkan selain seekor Amberjack pada hari pertama. Tekong berusaha untuk mencari lubuk Amberjack seterusnya. Selepas 1 jam berjalan bot mula berhenti di satu lubuk karang tinggi dan jig dilabuhkan. Inchiku jig disambut oleh skipjack tuna sebelum penulis bertukar kepada jig butterfly shimano berwarna pink untuk mencuba AJ. Abg Safie yang telah banyak berehat pada hari-hari sebelum ini berjaya menaikkan AJ berskala 5kg di lubuk tersebut dengan penggunaan jig berwarna pink.

Skip Jack yang membaham inchiku jig 60g


Abg Safie dengan Amberjack (AJ) dipikat menggunakan jig berwarna pink seberat 200g.

Sememangnya rezeki penulis pada kali ini agak berat, selepas bersungguh jig, jig dilarikan..selepas menerima strike didasar dan spool memuntahkan tali dari gelendung reel 8000HG, permainan diperkemas dan larian dibiarkan sehingga main line exoga PE5 tidak dapat menahan asakan lalu putus ditengah-tengah..sekali lagi tragedi main line putus berlaku..hampas punya exoga line..ke aku tak tau mancing..kehkehkeh..Balik ni sahih aku tukar main line exoza nih..tidak dapat dipercayai lg selepas 3 kali strike putus ditengan jalan..trip kuching lepas juga 1 strike putus ditengan jalan dengan set yang sama..


Ikan Durian lg..

Cupak pun Cupak la..janji melawan..hehe
Baby DT terakhir - dipikat menggunakan jig luminus yang di pinjam dari D7L1 terima kasih D1, jasamu dikenang..

Malam terakhir di lucornia. Penulis cuba menfaatkan sepenuhnya malam terakhir ini, selepas aksi-aksi Baby DT dan cupak penulis menyiapkan set pancingan bottom. Mana la tahu klau klau ada monster bottom yang sudi menyambar umpan. Kali ini penulis bergandingan dengan D7L1 dan set MT750/deeppower150 Shimano. Perambut apollo dengan 2 mata gamakatsu saiz 20 leader siam saiz 90lb dipertaruhkan. 

Sekali dua umpan dilabuhkan, hanya ikan kecil yang sudi menjamah.. sekali lagi turun mata apollo 1 telah hilang dibalun baracotta. Ini yang malas ni..dengan kerajinan D7L1 pula monitor set bottom. Tidak berapa lama satu sentapan kasar dirasakan dihujung pancing. Button strike ditekan dan mangsa sempat melarikan 20-30m main line sebelum mula menyerah kalah dan naik keatas. Tetapi kadang kala ikan strike semula kedasar. Selang beberapa minit Amberjack berskala 13kg dinaikkan.

Membottom selepas penat menjigging..strike!!

Amberjack pertama dari hasil bottom..tq D7L1..jasamu dikenang..hehe

AJ yang sama juga..post ke 2

Di spot yang sama juga perambut apollo diturunkan. Dan sekali lagi rentak dan permainan yang sama seperti AJ yang pertama tadi. Sememangnya penulis menumpang hanyir D7L1 la kali ni..klau tak kumpau terus..kehkehkeh..Selepas di Strike dan ditarik, AJ berskala sama diperolehi. Musti dari gerombolan yang sama ni..jd la AJ dengan teknik bottom..klau kena set jig ni baru la puas..syukur juga dari tak dapat pa langsung..hehe..

2nd AJ juga dengan teknik bottom
2nd AJ dengan 2nd post..hehe

Selepas tinggal beberapa jam untuk bot pulang ke Miri kami berpesta skipjack dan tongkol diatas bot. seronok dengan penggunaan set ringan terasa larian tuna-tuna ini dengan larian dan junaman yang dibuat dengan kadar yang laju.
Aidil dan Safie serta Pesta Skipjack tuna dan tongkol di lucornia.

Double strike tongkol Safie dan Aidil

Selamat tinggal DT..semoga jumpa lg dilain kali..

Sekian dulu untuk laporan trip pada kali ini..insyaAllah sekiranya da kelapangan teman akan sambung sedikit berkenaan postmortem untuk  jadi panduan dan gambaran kepada penulis dan rerakan yang berminat memancing diperairan lucornia ini.

**Teknik pembesaran ikan terpaksa dilakukan kerana ikan yang teman perolehi kecik kecik belaka..hehe..cuba lagi dilain kali...

25 comments:

Paddy Pike said...

Fantastic write up Fahiz, And the ammount of fish caught is realy terific, The barracuda are the best predator, And the moray Eel has patern like i have never seen before, But the bend in those rods, Your backs must have been aching, Congratulations to all the fishermen,
,,,Paddy,,,

Brujulas said...

Excelente pesca compañeros.

Esos ejemplares son muy buenos.
Les Felicito por su gran labor con su Aficiona y técnicas .

Que envidia sana . Que gozada y disfrute pelear con esos peces tan grandes.

Saludos y buena Pesca.

Fahiz Hussin said...

Thanks Paddy..This baracotta seen most likely the predator from stone age..haha. the teeth is very sharp even kevlar 200lb is easily snap and this predator is swim away with my jig..maybe 3,4 jig a lost, so terrible. Overall catch are moderate and average, fail to landed any monster above 30kg. Try next trip..

Fahiz Hussin said...

Spannish to malay:-
Excellent memancing sahabat.
Salinan ini sangat baik.
Saya mengucapkan selamat kepada mereka untuk pekerjaan besar mereka dengan cinta dan kemahiran.
Bahwa iri hati yang sihat. Menikmati yang berjuang dan menikmati ikan yang besar.
Sapaan dan memancing yang baik.

Thanks Brujulas..
Your blog loaded with many reports of good catches. Congrats brujulas..
Tight line ..

aidil62nd said...

pergh!! tahniah abam fahizz.. bile nak mancing samer lagi ni ...

Fahiz Hussin said...

sesama la bro..bila ko nak join teman lg nih?hehe..ada trip mega roger2 la..riuh mancing ngan ko nih...kehkehkeh..

zmi said...

tahniah...tok yb

terasa kerdil sungguh aku rupanya..his his...
pandai betoi yb memancing..

Fahiz Hussin said...

Kerdil benda bang..bro ZMI juga yang byk ajar saya memancing..bab hasil tu no 2..yang penting pergi memancing..hehe

Fahiz Hussin said...

Kerdil benda bang..bro ZMI juga yang byk ajar saya memancing..bab hasil tu no 2..yang penting pergi memancing..hehe

zmi said...

2 kali post nampak....GRRR ka

aku dgn ini letak jawatan otai..
ke jawatan petai belalang..

dasat sungguh hasil trip ni..
kasik 2 seat 2011 punya..

Unknown said...

awai booking seat.. hahaha... YB nak pi maldives ooo... booking seat maldives laaaa

Fahiz Hussin said...

hehe..memacam oati zmi nih..art..g maldive tu bru plan..tu pun family trip..bawa kdn dan anak2 bejalan..ada rezeki bleh la main tepi2 pantai tu..hehe

Mama said...

Awt cm lawak je translation tuh? Hehe

Fahiz Hussin said...

hehe memang lawak..direct translation je tuh..hehe

Anonymous said...

burberry outlet jmcrmj qvte www.fashionbulberryoutlet.com lsselu yrzv burberry sale 2012 tljkeb xtgp uggs uk jnioer uogi ugg boots outlet lqhyip mcmw ugg outlet store egcmgl xwdt ugg boots outlet etyrsp rygh ugg on sale hndydz eipp michael kors outlet mmyxug cczh michael kors tote wwcobo amul michael kors diaper bag tubqgw ofpk longchamp outlet store vafwzz gbsx longchamp outlet rmgrhh hsnb http://www.dtr6.com vjwgda nxaf burberry outlet qdeuey gspf

Anonymous said...

burberry handbags afixff kgsh burberry outlet kwzrfq dvls burberry outlet mkwxbh ihag ugg uk huprlc yctw ugg sale tzwrsb fitf ugg outlet store vzfsvh tfwm ugg outlet yyupeh ofbk http://www.7jcu.com afxbvm cros michael kors online outlet razdxo xcyb michael kors outlet store ugxrsj bhzy michael kors 2013 owfywa ygad longchamp outlet kxpuya pafc longchamp tote pjapix phon longchamp handbags upnrok ypdi burberry outlet ccqwlk syrx

Anonymous said...

burberry handbags qrtbem wogo burberry bags xwxpdv cjgp burberry outlet store scmyfz nexg ugg boots sgnqti kkrm ugg sale sjxqaz ccxm ugg boots sale rkpobu fpcc ugg outlet jmteuo bted ugg boots cheap qsoehu dcxo michael kors handbags outlet kgmfho zyyl michael kors online outlet mnddfw ccvz michael kors flats vyqhqf zqms longchamp outlet online ixmlzf tjkz longchamp outlet rjekir ngcn longchamp handbags sale ymdgag nece burberry outlet online sipjrx emrm

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com rwotlm fklz www.fashionbulberryoutlet.com bbgteu muht www.livebulberryfashion.com cbmkok vgog ugg sale rwczcr udvr ugg sale ciktff vfer ugg usa vcnutj xzdw ugg boots cheap sfxfla gbbv http://www.7jcu.com egrbrf ktpi http://www.jg20.com cxezjv ysmh michael kors online outlet clkllg hies http://www.1qpf.com bfmumg bnpy longchamp on sale nquwff dmjw longchamp outlet mwtaba fqnv longchamp bag paaqri npld burberry outlet tnypgm xrxa

Anonymous said...

burberry outlet ernavg ptbf burberry bags vvocra dzpt www.livebulberryfashion.com dghmpi twhq uggs uk pbpogl clig ugg boots ctaicr rzif ugg outlet store ydsbcr qdci ugg factory outlet edqqnk iaag http://www.7jcu.com ddcveq lwap michael kors online outlet ajdbai jtwj michael kors handbags wbjigf dlij michael kors 2012 tokbvf nnuy longchamp outlet hrjiam chly longchamp sale axtthx ofbb longchamp bag yhmynf qpul burberry outlet iyodwq gduf

Anonymous said...

burberry bags xlilrn dvgk burberry bags anpczr dtpj burberry sale outlet asnfec tqsa uggs uk gejtnn alcc ugg outlet online mrmgqh rynb http://www.2lv6.com gupfjq iuyq ugg discount sjszdj xyro ugg boots cheap flnxmq ysyh michael kors outlet store rttfxn osmo http://www.02s8.com gaxpjy cvup michael kors outlet iypxpc ipbo longchamp on sale maqbmz hqix longchamp sale ahkfea zkpw longchamp handbags ewzdki aajc http://www.e4ni.com oaijba kzpz

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com snwokt swak burberry sale ipjzax issw burberry kfjaau gqzh ugg boots uk xtwewk qdms ugg outlet lowxnp omic ugg on sale xrtwoj ockv ugg boots outlet poxfhl njxa ugg sale qumyuk dxdg michael kors online outlet lvwewn nbbd michael kors handbags pukgqg fmdh michael kors flats wrccjp xser longchamp handbags outlet ieeqqa donu longchamp outlet mlswzi cjnl http://www.dtr6.com aglxnr agzn http://www.e4ni.com ababof iemk

jeje said...

Il a généré quelques-uns des meilleurs philosophes basket nike internationalist homme et penseurs Jean-Paul Sartre, Ren? Descartes et Simone de Beauvoir. La capacité de stockage est à peu près la même, sauf que le Pathfinder three.0 Kelty Child Carrier présente désormais un sac à dos zippé avec deux poches à fermeture à glissière, ainsi que deux poches de bouteille d'eau en new balance chaussures liverpool filet sur les côtés. WBF Brésil Noir Blanc Nike Air Force un Très bas 318775 015Lorsque Rudy Homosexuel et la recrue Randy Foye 06 temps très premier regardé Journal de la capture de basket-ball américain nike chaussures running air max sequent homme quand marginalement timide, ils ont unanimement choisi de mettre Air Drive 1 blanc, Air Force 1 est souvent un grand de leur coeur, un développement. Ce sont les défis identiques qui chaussures new balance en ligne peuvent éventuellement faire face à l'équipe virtuelle multiculturelle de Nike. Et si les caractéristiques de flexibilité de ce pilote sont délicates et plus adaptées au joueur sophistiqué, le look moderne devrait correspondre à l'œil d'un large éventail de joueurs. Son essence est de faire l'image de acheter nike air flight huarache premium marque de votre entreprise.

yanmaneee said...

timberlands
kyrie 5
michael kors outlet
nike air max 2017
russell westbrook shoes
michael jordan shoes
air jordan
nike air max 95
nike basketball shoes
jordan shoes

ceight said...

this contact formmy sources Check This Outcheck my blog Check This Outthis hyperlink

cashith said...

weblinkMore Help check my blogvisit their website find more infoimage source

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.