Saturday, July 7, 2007

Perjalanan Seorang Pemancing - Bah 7 : Serik

Serik

Malam tu, aku tidak lalu makan.. aku hanya terperap didalam bilik. Dengan seluruh badan yang sedang sakit menerima azab aku hanya mampu menangis tersedu. Menangis bukan kerana kesakitan, tetapi meratapi joran pertama aku yang telah patah 3. Diambil dan disusun joran yang patah dan di simpan dibawah katil. Hanya itu yang termampu aku lakukan.

Setahun berlalu, hobi memancing yang selalu memenuhi masa lapang dulu, kini aku penuhi dengan hobi baru. Habis sekeliling kampung aku pusing, pantang mampak ayam jantan pasti dilagakannya. Aku dengan sahabat kampung ku "Tuah" seperti belangkas ke sana ke mari, menyabung ayam, melaga ikan spilai dan melastik burung adalah hobi baru ku.

Bersama kami mengutip kayu di Setinggan berhampiran untuk menyiapkan reban membela ayam kampung dan ayam sabung. Ada juga peristiwa, dikejar orang kampung kerana kayu papan yang dibuka masih dihuni orang didalamnya. Lucu juga zaman remaja ketika itu.

Hobi memancing seolah-olah dilupa dan di tinggalkan. Gara-gara serik dirotan oleh Ayah, cinta seolah dihalang kerana tiada restu kedua orang tua ku. Aku rasa dengan ketiadaan hobi ni, langkah aku semakin panjang, bercampur dengan geng-geng basikal. Ada yang merokok dan lebih teruk mengisap ***. Pantang bercuti je, pagi-pagi dah keluar bersama basikal kecil aku. Petang baru balik ke rumah, kadang-kadang jenuh mak membebel dengan sifat aku yang selalu tiada dirumah.

Ketika selesai makan malam, aku ke depan menonton TV, terdengar perbualan mak dan ayah, mak lebih suka aku memancing kerana aku selalu berada dirumah ketika bergiat aktif dalam hobi tu. Mana taknya lubuk memancing hanya di belakang rumah je. Ayah hanya mendiamkan diri. Aku yang duk tengok TV didepan hanya perhatikan dari jauh je perbualan mak dan ayah.

Sebenarnya, cinta didalam dunia memancing sangat mendalam. Lihat kembali reaksi ayah semasa emak mengajukan soalan seolah-olah memberi nafas baru didalam dunia pancingan ku. Ayah seolah-olah faham dunia remaja yang sedang aku lalui, klau di halang minatnya mungkin kelain pulak dicarinya. Mungkin baginya lebih baik meminati dunia memancing dari melakukan kerja tak tentu hala dengan geng-geng basikal tu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.