Wednesday, April 4, 2007

Perjalanan Seorang Pemancing - Bah 4 : UPSR

Sekitar Tahun 1991

UPSR

Ujian Penilaian Sekolah Rendah.. alahai, bulan 9 ni ada UPSR plak. Jadual aku yang ketat telah diatur ayah aku sejak aku darjah 1 lagi. Pagi ke sekolah kebangsaan, pukul 3 kena pergi mengaji, pukul 5.30 pm barula aku berpeluang untuk memancing, ikan kat belakang rumah seakan-akan memanggil aku setiap hari. Balik sekolah mengaji terus aku campakkan baju mengaji dan terus mencapai pancingan tong menuju ke belakang rumah. Klau cuti sekolah, pukul 8 lg aku dah tecegat kat belakang rumah. Ui kemaruk memancing betul. Lombong kat belakang rumah dah jadi rumah kedua aku.

Hari semakin hampir dengan peperiksaan, tapi jadual aku masih tidak berubah. Ayah yang telah beberapa kali memarahi kerana asyik memancing tidak aku endahkan. Cuti sekolah je, sebaik ayah pergi ke kerja aku pun melangkah kelombong untuk memancing. sebelum ayah balik, aku dah sampai dahulu kerumah. klau lewat kena tali pinggang le jawabnya. Mancing tetap mancing.

Tup-tap-tup tap..esok nak UPSR..alamak, aku nak periksa ni. Tapi masa tu, mana ada kesedaran nak belajar. Aku dengan dunia memancing. Aku melangkah masuk ke dewan peperiksaan, soalan-soalan yang ditanya seolah-olah tidak pernah dipelajari. Tapi apa susah, setiap soalan pasti ada jawapannya. Mana tidaknya, masa tu semua Objektif.

Kringg...Yahoo. paper last hari nie.. aku gembira bukan kepalang.. bukan gembira sebab peperiksaan habis, tapi sebab cuti panjang yang sedang menunggu aku. Apa lagi, mancing, mancing, mancing.. Cuti 3 bulan tu, cukup panjang untuk puas memancing.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

There was an error in this gadget

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.