Saturday, March 3, 2007

Perjalanan Seorang Pemancing - Bah 3 : Kerat

Kerat.

Disebabkan rumah aku berhampiran lokasi yang sesuai untuk memancing, acap kali setiap hari minggu tempat itu dipenuhi dengan pemancing luar. Pada suatu hari, aku yang bangun sedikit lewat hanya dapat memancing dipinggir-pinggir semak manakala 2 orang dewasa telah sampai awal dari aku, bersama 2, 3 set kekili dan dapat melontar umpan jauh ketengah .

Tetapi itu sedikit pun tidak mematahkan semangat aku untuk memancing. Dicelah-celah daun berduri mengkuang aku lontarkan mata pancing. Keadaan sunyi walaupun ada 3 orang pemancing termasuk aku pada ketika itu. Selang beberapa minit aku dapati tali pancing semakin menegang. Apalagi, tanpa berlengah aku menyentap tali pancing dan terus tarik keatas tanpa belas kasihan. Nah..hasilnya seekor haruan sebesar lengan orang dewasa.

Aku bangga walaupun dengan pancingan tong, dapat juga menaikkan ikan ni. Sempat juga memandang ke arah 2 orang dewasa tadi, tapi pandanganku dibalas jelingan dari mereka. Dalam hati, mungkin tak puas hati dengan tangkapan ini agaknya. Tapi takpe la mereka orang dewasa, aku ni kecik lagi, takut juga disergahnya nanti. Disebabkan rumah aku hanya beberapa meter dari lokasi memancing, ditanggalkan ikan dari mata kail lalu dihantar keatas untuk disimpan.

Selang beberapa minit kemudian aku sampai semula ke lokasi memancing, ketika hendak mengisi umpan ke mata pancing, tiba-tiba aku dapati tali pancingan tong telah dikerat-kerat. Nak menangis aku pada ketika tu. Aku memandang kearah dua orang dewasa tu dengan penuh kecewa. Tetapi mereka buat tak tahu seperti tiada apa yang berlaku. Hanya tuhan yang tahu bertapa payahnya nak menyiapkan set pancingan ni. Angkara siapa lagi klau bukan kerana mereka berdua. Dengan perlahan aku mencapai tali-tali yang putus dikerat-kerat dan terus pulang kerumah.

Tapi peristiwa tu tak dapat memadam minat ku didalam dunia hanyir ni.

2 comments:

shahnaz said...

heee..orang tuie busuk..dengki betull

Fahiz Hussin said...

hehe..mcm2 org ada..tu sekadar pengalaman je..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

There was an error in this gadget

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.