Wednesday, October 10, 2007

Perjalanan Seorang Pemancing - Bah 10 : Syukur

Sekitar tahun 1994

Syukur


Pak Hassan.. Macam-macam aku pelajari darinya. Dia juga la yang mengajar aku mengenali brand-brand yang ada di pasaran. Cukup gembira aku apabila di pelawa olehnya menaiki C70 menuju ke kedai pancing di Bandar. Kedai pertama yang dibawanya ke Phong Li di depan Jubli Park. Disanalah pertama kali aku lihat kekili yang berjenama dengan barisan rod yang mengunjur dari depan sehingga kebelakang kedai. Seingat aku sekitar awal 90an brand-brand seperti Roybi, Penn, Damm, Ahab menjadi pujaan dan bualan.

Mulalah terpikir untuk up-grade kekili combo yang patah 3 tu dengan set kekili yang lebih baru. Ketika ni alhamdulillah duit tidak menjadi masalah, ayam yang aku pelihara dapat membiak dengan baik. Apabila sampai dirumah aku dah bersiap sedia ke reban ayam untuk memilih bakal ayam kampung untuk dijual. Diberi makan lebihan nasi untuk menambah berat ayam sebelum dijual. Ada je projek, aku jualkan pada apek yang memusing satu kampung mencari ayam kampung. Dengan sekali jualan aku mampu peroleh diantara RM70.00 ke RM90.00 cukup untuk bershopping sakan membeli set pancingan baru.

Pada keesokkannya aku berbasikal seorang diri ke kedai pancing tu. Seperti biasa tokey kedai melayan kehadiran aku ni seperti pengacau. Macam layan tak layan je pertanyaan aku. Tak pe la, janji dapat pa yang aku nak. Main line pertama yang diisikan kedalam mesin pancing aku berjenama Turtle berharga RM8.00 segulung, berwarna keperangan bersaiz 30ld.

Reels dari jenis Roybi yang ada pusingan drag dibelakang harga RM 40.00. Sebenarnya , aku dah bersembang-sembang dan dapatkan maklumat dari Pak Hassan sebelum ni. Cuma Rodnya saja yang berlainan, dicari rod Damm seperti rodnya tidak diketemui pula. Alih-alih rod solid berjenama Sigma panjang 6'6" berkekuatan 20lb ke 40lb berharga RM40.00 disambar. Sekarang aku dah ada set mancing yang baru. Yahoo..

Dengan adanya set pancingan baru ni, lagi ligatlah aku memancing. Masa betul-betul menyemburui aku, rasa cepat sangat masa berjalan. Tiba-tiba PMR, Penilaian Menengah Rendah semakin hampir. Teringat kembali saat-saat mengambil UPSR dahulu. Nak mancing tp PMR dah dekat. Ikan talipia mutiara (Warna kelabu berbintik putih dan berekor merah) sedang mengamuk di belakang rumah. Dengan berat anggaran sekilo setiap seekor sememang godaan yang tidak dapat dielakkan. Dengan pertarungannya yang hebat dan rasanya yang sedap lebih-lebih lagi dibakar dan di cicah air asam..perh, memang kuat sungguh godaan ni.

Menurut Pak Hassan, sangkar ikan yang gah terapung di hujung lombong pecah ketika ribut beberapa hari lepas. Maka ikan-ikan talipia yang belum sempat dipasarkan tu dah menjadi penghuni tetap lombong ni. Tah berapa banyak kerugian tokey sangkar agaknya. Tapi aku gembira , mana tidaknya dapat rasa isi talipia yang putih dan gebu tu.

PMR berlalu..Hari mengambil keputusan pun tiba. Aku dengan perasaan takut dan gementar takala berbaris mengambil keputusan. Takut klau-klau kejadian 3 tahun lepas berulang. "Zurfahiz Bin Hussin!", Guru kelas memanggil aku.."Tahniah atas keputusan" sambil menghulurkan sehelai kertas kepadaku. Alangkahnya gembira apabila aku dapat menebus kesilapan yang lalu pada ayah. Aku yang menerimanya berulang kali mengucap syukur kepadaNya.

Semenjak hari itu, emak dan ayah aku tidak pernah menegur apabila aku keluar memancing. Mereka faham benar dengan minat anaknya. Pada Hari kelahiran ke 16, teringat kembali ayah dan emak menghadiahkan Box Memancing bersama-sama pisau serba guna untuk aku gunakan ketika memancing. Terharu aku menerima hadiah tersebut, aku yang hampir menitiskan air mata terus memeluk erat kedua orang tuaku. Terima kasih emak, ayah kerana hadiah yang diberi. Terima kasih kerana menyokong aku didalam hobi ni.

Terima kasih emak dan ayah. Jasa dan pengorbanan yang dicurahkan tidak mungkin dapat dibalas.

2 comments:

azilan jazilan said...

salam tuan selamat berkenalan... maner sambungn yg seterusnyer xsabar lah nammengetahuinyerrrrr

Fahiz Hussin said...

Salam tuan..salam berkenalan..insyaAllah akan disambung bila ada kelapangan nanti..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

There was an error in this gadget

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.