Sunday, November 11, 2007

Perjalanan Seorang Pemancing - Bah 11 : Tongsan


Tahun 1997

Betullah kata orang tua-tua, pentingnya restu kedua orang tua keatas diri. Hari-hari berlalu selepas menerima hadiah dari kedua orang tua aku, aku rasa hanyir ditangan ni semakin bertambah. Jarang pulang tangan kosong selepas memancing. Kemahiran membaling dicelah keladi bunting dan mengkuang juga semakin bertambah.

Teringat kembali trofi ikan bersejarah yang aku perolehi di lombong belakang rumah..seperti biasa aku kelokasi memancing dibelakang rumah setiap hujung minggu. Berumpankan cacing sememangnya aku tidak mengharapkan dapat menaikkan ikan berkilo-kilo. Cukuplah sekadar untuk dijadikan lauk dan menghilangkan ketagihan menarik ikan.

Tetapi hasil pada hari itu memang tidak dijangka. Ini bermula dengan tiba-tiba rod sigma 7" melengkung perlahan kedepan, seperti ditarik ikan tetapi tiada getuan, tiada getaran, yang pasti seolah-olah rod ditarik oleh satu objek yang besar. Aku tanpa berlengah terus menyentap joran. Joran yang disentap terus melengkung tanpa junaman. Seperti tersangkut pada tunggul kayu. "la takkan sangkut kut!" ngomel ku.

Sekali lagi rod diangkat lurus keatas, didapati buih mula kelihatan dihujung tali, tali mula ditarik perlahan ke tengah. Teringat kembali semasa beberapa tahun yang lepas kejadian tarikan yang serupa, cuma pada kali ini ikan membuat larian ketengah lombong. Takkan biawak kut.. Makin lama semakin laju ia menarik ketengah, drag berbunyi nyaring, rod padu hanya mampu melengkung dan mengikut rentak makhluk dihujung tali.

Aku yang mula panik cuba menge"pump" joran beberapa kali, nak dikarau reels jangan diharap, takde upaya langsung. Tali dalam gelungan semakin nipis..Nasibla takala sudah kelihatan dasar spool tali, ikan mula membuat "u" Turn. Pada kesempatan itu aku mula mengarau dan menyimpan tali, aku yakin makhluk ni mesti buat larian ketengah semula.

Tetapi kerisauan aku semakin bertambah, reba dan perdu mengkuang menjadi sasaran makhluk dihujung tali. Apalagi aku dengan sepenuh tenaga pump joran kekanan untuk mengekang perjalanannya kesana. Berpeluh dan menggetar aku.. Nasib-nasib, makluk ni mula ketengah semula.

Takata aku hendak mengesat peluh ditapak tangan,Tekaan aku meleset. Baru beberapa meter larian keluar, makhluk tadi terus meluru semula ke reba mengkuang itu. Malangnya larian ini tidak dapat dikekang. Aku hanya mampu bertawakal sahaja. Tak boleh jadi ni, aku mengetatkan sedikit lagi drag dan membuat beberapa Hook up yang agak kasar. Ternyata ia langsung tidak memberi kesan kepada mangsa. Takkala sampai kereba tersebut makhluk tadi terus menarik tali. Habis la mesti sangkut dan putus ni.

Aku hampir kecewa.. seketika sedikit sinaran mula kelihatan. Beberapa saat didalam reba, makhluk tadi mula keluar semua. Mungkin tidak selesa didalam reba agakmya. Ha Ha.. ini la peluang untuk aku pula.

Perlawanan tarik tali telah berlarutan sehingga 20 minit, telah beberapa kali makhluk membuak kepermukaan tapi tidak kelihatan dengan jelas bentuk dan badannya. Yang kelihatan hanyalah buakkan dan buih-buih dipermukaan. Bayangkan kawasan sekitar tadi yang penuh dengan rumpai air dan keladi bunting kelihatan lawas selepas 20 minit perlawanan.

Dirasakan ikan semakin hampir ketepi, aku cukup berhati-hati, masak benar dengan larian makhhluk ni yang membuat larian semula apabila sampai ke tepi. Buakkan dan balikan yang dibuat kali ni menampakkan sisik-sisik halus silver kemerahan, Nah tongsan sisik halus rupanya. Memang jelas kelihatan, mungkin ikan ini semakin penat agaknya. Bukan ikan sahaja yang penat, dengan aku-aku sekali penat bagai nak mengalah sahaja dengan kutratnya yang kuat seperti menarik seekor kambing.

Jam menunjukkan 30 minit berlalu, tetapi gerakan ikan menunjukkan ia seperti tidak mahu mengalah. Nasib la sekarang ni ikan tidak membenamkan diri kedalam reba lagi. Ini sedikit sebanyak memberi peluang untuk aku menghayati perlawanan ni dengan lebih tenang. Takkala ia melarikan mata pancing ketengah aku bertahan sahaja, sebaliknya aku mula mengarau untuk menyimpan semula tali. Perlawanan berulang sepanjang 40 minit.

Bayangkan dengan ketiadaan bantuan dan sauk aku mula memikirkan menaikkan ikan ini ke darat. Masak aku kali ni. Klau macam ni aku kena main sehingga ikan ni betul-betul kepenatan. Nak tak nak aku kena layan permainannya sehingga mana ikan ini mampu. Aku hanya mampu bertahan dan kepenatan.

Takala hampir sejam perlawanan tarik tali berlangsung, ikan telah menunjukkan tanda-tanda kepenatan, aku pun sedah menggigil kehabisan tenaga. Keseorangan menarik dan menumpaskan makluk ni, akhirnya ikan tongsan itu hanya mampu mengapungkan diri dan tercungap-cungap mengambil nafas-nafas terakhir sebelum aku meredah air separas peha untuk menariknya dengan kutrat terakhir aku ketebing tanah.

Lega seleganya selepas aku lihat ikan tongsan hampir sebesar adik bongsu aku berada didarat. Seperti tidak percaya, dengan penggunaan matakail bersaiz 12 dan perambut dan main line bersaiz 20lb, alhamdulillah dapat juga dinaikkan ikan tongsan ni.

Trofi Tongsan rasa-rasa anggaran berat 20kg

3 comments:

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
nike shoes for women
issey miyake perfume
jordan 4
michael kors outlet online
kate spade outlet online
ugg boots on sale 70% off
ultra boost 3.0
ed hardy uk
pandora outlet
off white shoes

jeje said...

Vous pourrez même avoir nike air max adulte pas cher une fête en plein air ayant un thème comme une scène de Freddy, Jason, ou même des cercueils avec des vampires. Comme le quartier Air Max, une unité Max soldes baskets nike air max Air et Phylon sont utilisés dans la semelle intercalaire. Comment la créativité peut-elle avoir une valeur monétaire, à part air jordan femme future les choses évidentes comme les stars du rock et les auteurs à succès? sont plusieurs choses à considérer Nike nike air jordan 1 retro high melo Shox Navina ici. Leur sac à dos est assez fort pour contenir des ordinateurs portables et divers manuels. Certainement, les new balance solde belgique plus gros auront un peu plus de valeur et les plus petits coûteront un peu moins cher. La colonne à talons biseautés assure des Air Jordan 3.5 Spizike Femme touchers lisses et durables.

teasi said...

cliquer ici pour en savoir plus dolabuy louis vuitton sites Bottega Veneta Dolabuy voir ceci Valentino Dolabuy

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.