Sunday, September 11, 2011

Pemilihan Jig Sotong dari segi warna dan brand.

Apabila musim sotong tiba, ramai kaki pancing tidak mahu melepaskannya. Trip trip memancing disusun dan ada kalanya hanya memfokuskan pada pancingan sotong. Selain rasanya yang sedap, teknik menangkapnya yang mudah juga menjadi faktor ia sering diburu. Apabila menyebut mengenai pancingan sotong, kita sering dihidangkan dengan pelbagai bentuk dan warna candat dipasaran. Sering kali kita berangapan warna merah dan warna pink menjadi pilihan sotong, tapi perasankan kita bahawa pemilihan candat ini juga dipengaruhi oleh pembiasan warna didalam air? Rujuk http://fahizhussin2.blogspot.com/2011/08/pemilihan-warna-main-line.html#more untuk memahami pembiasan warna-warna yang berlaku didalam air. 

Walau bagaimanapun, sepanjang saya bergelar pemancing didapati masih terdapat perbezaan yang ketara diantara jig sotong berwarna merah jenama Yamashita dan jenama  yang lain Ini berlaku terutamanya di sekitar Pulau Sembilan, Pulau Jarak, pendek kata sepanjang Pantai Barat Malaysia dan kadang kala boleh juga berlaku di Pantai Timur Malaysia walaupun disana lebih banyak sotong.

Walaupun kebanyakan trip memancing saya tidak mensasarkan 100% tangkapan sotong tetapi sotong adalah umpan yang terbaik untuk digunakan bagi menjerat spesis ikan bergred A seperti kerapu dan jenahak. Lebih lebih lagi diperairan Pandai Barat(Pulau Jarak). Oleh itu Candat sotong sentiasa tersedia didalam box memancing saya. Persoalannya ada pelbagai bentuk dan warna dipasaran, ada yang semurah RM5.00 dan semahal RM30.00. Betulkah ada perbezaannya walaupun kedua duanya berwarna merah?
 

Dari kiri sekali candat Yamashita(RM30.00), dan 3 kekanan adalah candat cap ayam. Sememangnya terbukti candat yamashita memberikan hasil yang lebih baik dari ketiga tiga candat yang lain walaupun warnanya merah dan hampir sama.
 
 Candat yamashita dengan hasil pancingan sotong di Kelong

Candat yamashita dengan hasil pancingan sotong di Rompin

Dari pencarian saya sememangnya terdapat perbezaan yang besar diantara candat berjenama Yamashita dan candat dari jenama-jenama yang murah dipasaran. Secara sedar atau tidak saya juga tidak menyangka bahaya Yamashita telah menjalankan kajian yang terperinci menyenai sifat dan habitat sotong. mereka mengkaji dan mendapati sotong dapat melihat kandungan suhu didalam badan mangsanya atau dinamakan "Temperture Variation". Selain bau, warna dan rasa, yamashita telah meletak elimen haba didalam rekabentuk candat mereka. Ini sudah tentu memberikan kelebihan candat Yamashita berbanding yang lain. Lihat lampiran dibawah untuk lebih kefahaman.

 Kertas kajian yang dibuat oleh yamashita mendapati sotong mempunyai deria yang dapat mengesan perubahan haba,
 Oleh itu mereka merekebentuk 1 material yang mampu menyerah dan menyimpan haba dalam satu jangkawaktu yang dinamakan "Warm Jacket"
 Lihat perbezaan kandungan haba dianatar 2 candat yang berbeza, 1 yamashita dan 1 jenama biasa dan terbukti yamashita mampu menyimpan kandungan haba dengan lebih lama.
Selain rahsianya yang terdapat didalam "Warm Jacket" rekabentuk luarannya diperkemas dan diperhalusi untuk memperlihatkan kualiti dari kaca mata pemancing.

 Jadual ini pula menunjukkan warna-warna yang sesuai dan dicadangkan didalam keadaan dan waktu tertentu.
 Jadual ini pula menunjukkan warna-warna yang sesuai dan dicadangkan didalam keadaan dan waktu tertentu.
 Rekabentuk dan warna yang terdapat bagi semua variasi candat sotong yamashita.

Teknik dan gaya persembahan candat sotong.

Walaubagaimanapun ia tidaklah wajib atau satu kemestian untuk pemancing memiliki candat yang mahal ni. Klau ketika musimnya, sotong dengan mudah ditangkap dengan candat-candat murah terutamananya ketika musim sotong di sebelah Pantai Timur Malaysia. Oleh itu tepuk dada tanya selera.

9 comments:

Paddy Pike said...

Greetings Fahiz,
I was totaly taken by the amount of colours that the Squid has and how much they go through, And how they attack the jig, Its amazing, You have educated me today with all the charts you have posted,
I am very impressed, Squid {calimari} is also one of the top baits in the UK,
All the very best to you and yours,
,,,Paddy,,,

Fahiz Hussin said...

Thanks Paddy
Indirectly, I also just found out why some brands that favored the squid. Yes, Calimari the brand is also famous here. But i think Yamashita Brand is be angler choice here because of the price is cheap and easily available here.

PêJotaFixe said...

Hi Paddy and Fahiz,
For me, the best squid jigs ever made was Rapala Velvet Squid. The velvet allows to catch suspicious squids. It makes the difference when the ocean corrent is to strong or when the water is on fire (I don´t know the correct term in English. In Portugal we call it "Ardentia"). The best colors are: green, blue, orange and red. Unfortunately, Rapala stopped making.

Tight lines, Paulo

Fahiz Hussin said...

Thanks for the info Paulo..

amir angler said...

Salam, info yg bagus dan menarik bro.. selalu kwn pakai yg biasa2 je.. lps ni bleh try yamashita plak..thanks

Fahiz Hussin said...

Salam bro..terima kasih untuk komen..tuan bleh cuba..pasti ada perbezaannya..

mimsinlammim Ilyas said...

assalam..boleh tak tuan review tentang jig candat jenis Yozuri?..apa perbezaan dengan jenama Yamashita?..jazakallah

jeje said...

Organisation a également des collections uniques, New Balance 373 pas cher Air Max, Nike Pro, Nike +, Mercurial et ainsi de suite. Cette période NBA, Rondo a fini par porter un coloris Celtics d'Hyperenforcer en utilisant un NoNine à la langue. Pour 46,33 EUR, vous pouvez obtenir; le "White Green Oscar" avec Oscar nike wmns air max 90 lthr chaussures de sport femme le dessin animé de Sesamestreet sur les côtés. En outre, il dispose de 6 fers en acier inoxydable, d'un putter, d'un sac de support léger et de cinq couvercles nike air max 1 femme rose et noir de tête. Principalement parce que les routines d'entraînement d'échauffement ont augmenté la flexibilité. Il existe divers produits qui prétendent faussement l'élimination des chéloïdes et beaucoup de gens aujourd'hui peuvent commencer à penser qu'une new balance running femme solde excellente solution n'existe tout simplement pas.

Unknown said...

Bang nak tanya mana nak dapat udang jenama Yamashita yang lama tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.