Tuesday, September 15, 2009

Teknik Memancing Udang

Salam, setelah mengharungi satu trip memancing udang yang lepas bersama is dan Fadzil, dapat di catitkan beberapa pengalaman berharga yang dapat ditimba dari mereka. Ada beberapa aspek yang perlu diberi penekanan ketika hendak memburu spesis sepit biru ini. Oleh itu boleh disimpulkan bahawa Udang galah ni amat sukar dipancing sekiranya perkara-perkara dibawah ini tidak dipraktikkan semasa mencarinya.

Diantara perkara yang diberi perhatian adalah seperti berikut :-

a. Set Pancingan Udang Yang Disyorkan
Lazimnya set rancingan ringan berkekuatan 10lb kebawah dengan "Slow Action" sememangnya sesuai untuk pancingan udang. Ini kerana pergerakan udang semasa menjamu umpan amat sentimental. Main line berkekuatan 10lb kebawah juga memberikan kepuasan semasa aksi tarik menarik berlaku, lebih-lebih lagi yang mengena mata pancing adalah ikan. Bagi aku 3 set pancingan ringan sudah memadai digunakan untuk menjejaki jenggo, ini kerana ketika udang aktif memakan kadangkala tidak cukup tangan dibuatnya sekiranya menggunakan lebih dari 3 set pancingan.

Contoh set pancingan yang disyorkan
Reel : Bersaiz kecil 1000 kebawah
Rod : "Slow Action" 10lb kebawah dengan panjang tidak melebihi 6" agar mudah dikendalikan didalam bot.
Main Line : 10lb kebawah
Hook : bersaiz 5,4,3

b. Umpan yang digunakan
Penggunaan umpan yang segar dengan bauan diet udang yang kuat dapat menarik perhatian udang untuk menjamah umpan. Diantara umpan yang selalu digunakan untuk menjejaki udang adalah seperti berikut :-
Cacing Tanah, dikerat mengikut saiz mata pancing.
Umpun-umpun, penggunaan umpun yang telah dipotong-potong kecil

Anak udang@udang beras, udang beras yang dibuang kulitnya.

Selain dari 3 umpan universal diatas, ada juga pemancing menggunakan isi ikan sebagai pemikat dan umpan udang galah ini.

c. Kaedah penyediaan perambut

Matakail udang yang ada dipasaran (Gambar cetak dari KPN), aku gemar matakail jenis "e" kerana bukaan yang lebih pada hujung matakail. Selain itu, mata pancing jenis ini juga dapat di upload dengan umpan yang lebih.


Lazimnya perambut dengan mata hidup bersaiz 3,4,5 digunakan untuk menjerat udang galah. perambut ini dilihat praktikal kerana ia mudah digunakan didalam keadaan air yang berarus dan getuan kecil mudah dirasai di hujung pancing.

Penggunaan perambut mata hidup diatas juga telah dimodified dengan penggunaan matakail udang bersaiz 4 dengan ikatan 2 bentuk mata kedalam satu ikatan. Maka 4 bentuk matakail diperlukan untuk setiap satu set perambut batu hidup. Secara logiknya penggunaan set perambut pancing ini dapat memberikan persembahan umpan yang lebih meriah berbanding penggunaan mata tunggal sahaja.


d. Lokasi-lokasi yang berpotensi menjejaki udang galah
Udang-udang galah gemar bermain didasar sungai yang berstruktur untuk dijadikan tempat perlindungannya dari pemangsa yang ada disitu. Lokasi seperti dibawah pohon berembang dan pokok nipah dapat memberikan perlindungan yang baik. Selain itu lokasinya juga bergantung kepada bentuk geografi sungai yang bengkang bengkok, keadaan arus dan kedalaman dasar sungai.

e. Cara memancing
Lazimnya sekiranya sesuatu tempat didiami oleh sang udang, peratus udang menjamah umpan adalah tinggi, udang juga kurang sensitif dengan bunyi bising atau deruman bot. Apabila umpan dilabuhkan dan dibiarkan seketika, tunggu sehingga Rod Tip bergetar atau digetu udang. Aksi hujung rod yang dilihat seperti ditarik-tarik secara perlahan menandakan udang sedang menjamah umpan, biarkan seketika dan pegang rod dan rasakan bebanan kecil pada hujung rod. diyakini udang, sentap sedikit agar mata pancing tersusuk kemas dimulutnya. Udang akan beriaksi dengan jentikan-jentikan kebelakang, ini kerana udang yang meronta melepaskan diri akan melentikkan badan dan menghenjut kebelakang beberapa kali. Layan permainan udang dengan perlahan sehingga menampakkan sepit birunya kepermukaan dan terus jerk ketas bot.

e. Fakta-fakta menarik yang berkaitan.
1. Mulut udang terlalu lembut dan sensitif, layan dengan "slow and steady" untuk elak terlucut.
2. Pindah-pindah lokasi sekiranya kita tidak menerima cagutan disesuatu kawasan dalam anggaran masa setiap 15-30 minit.
3. Sebaik-baiknya memancing pada ketika air tidak deras terutama ketika air pasang besar.
4. Selain itu aku juga dimaklumkan oleh tekong bahawa suhu, kejernihan dan pasang surut air juga dapat memberi kesan keatas hasil keseluruhan tangkapan.




1 comment:

brohantu said...

terima kasih atas perkongsia cara memancing udang galah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

There was an error in this gadget

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.