Thursday, July 3, 2008

Fishing Rod & Specifikasinya

Rod memancing merupakan satu aspek yang penting didalam melengkapkan setup pancingan itu sendiri. Ini kerana, kuasa dan daya tarikan ikan akan diserap oleh rod dan diagihkan ke pemancing. Di pasaran terdapat puluhan brand dengan ratusan model dari sependek sehingga sepanjang melebihi 14".
Diantara jenis-jenis rod yang ada dipasaran merujuk kepada setup memancing itu sendiri sebagai contoh spinning rod (pemasangan Spinning Reels dibawah rod), baitcasting rod (Pemasangan Multipilyer@BC diatas rod), Suftcasting rod (Rod yang panjang melebihi 10"), fly rod (Aksi bend yang terbaik) dan telescopic rod (Pancingan puyu, sepat).

Selain jenis-jenis rod yang berbeza, material pembuatannya juga memberi perbezaan yang besar didalam penghasilannya. Diantara material yang selalu digunakan didalam pembuatan rod ini adalah seperti, Carbon Fibre, Composites Carbon Fibre, Graphite, High Modulus Graphite, Boron Composites dan sebagainya. Bahan-bahan pembinaan rod ini akan memberi kesan keatas sifat fizikal sesuatu rod.

Lazimnya bahan pembinaan rod yang terdiri dari fibre sedikit berat tetapi tahan lasak manakala graphite lebih ringan dan sedikit sensitif. Selain material pembuatan rod itu sendiri, material pembuatan cork atau pemegang juga dilihat ada pelbagai pilihan dipasaran diantaranya Eva foam, Aluminium, Kayu, Gabus dan plastik sentetik. Cork yang ringan & tahan lasak lazimnya menjadi pilihan.

Pembuatan rod ni tidak lengkap tanpa pemasangan guidesnya. Dan diantara jenis material guides yang tersedia dipasaran terdiri daripada titanium, steel, reinforced Aluminum Oxide , Silicon Carbide (Sic) dll.

Selain dari pembuatan dan jenis-jenis rod dipasaran, tahukah kita ia juga mempunyai had dan limitnya bergantung pada keupayaannya. Sebagai contoh Ultra-light, Light, Medium-Light, Medium, Medium Heavy, Heavy, Ultra- Heavy.

Indikatif ni agak subjektif kerana nilai kekuatan ni merujuk kepada pengeluar sendiri tanpa satu standart yang tetap. Cuma kita menggunakan ultra-ligth rod untuk mensasarkan ikan-ikan kecil dan Ultra-heavy untuk ikan puluhan Kg yang ada dilautan.

Manakala sesetengah rod juga dilengkapkan dengan recomendation Action yang dibekalkan kepada pemancing. "Action" pula merujuk kepada kebolehupayaan dan tindakbalas rod terhadap force bending dan kelajuannya untuk kembali ke bentuk asal. Contoh action yang ada dipasaran adalah seperti Slow, Medium, Fast. Atau bahasa kampungnya adalah kekerasan sesuatu rod. Dengan Fast Action, pengeluar menawarkan tindakbalas rod paling cepat kembali kebentuk asal semasa aktiviti membaling umpan dilaksanakan. Ini kerana Rod Fast Action menawarkan rod yang keras dan sensitif untuk aktiviti casting dan lontaran lure yang jauh kesasaran.

Manakala kelebihan slow Action pula boleh membentuk "U" Bend sehingga ke Cork atau Butt rod kerana slow action menawarkan rod yang lembut dan lebih flexsible. Ini memberikan kesan dramatik ketika menarik ikan. Oleh itu lazimnya action ini akan dipengaruhi 100% oleh material pembuatan rod itu sendiri. Ini kerana Fast Action rod disediakan dari material HMG (High Modulus Graphite) manakala Slow Action rod disediakan dari material fibre@ Carbon fibre.

Adalah penting untuk kita gandingkan reels dengan keupayaan kekuatan satu-satu rod. Ini kerana pembekal telah menyediakan kekuatan dan keupayaan rod merujuk kepada "Line Weight" yang di cetak diatas rod. Ada sesetengah merujuk kepada nilai PE dan ada yang merujuk kepada nilai Poundage (lb). Setelah ujian demi ujian dilakukan keatas rod, pengeluar akan memberi nilai kekuatan keatas rod yang hendak dipasarkan. Jangan sesekali kita menggunakan kekuatan main line yang melebihi kekuatan rod itu sendiri. Nanti main line tak putus, rod pula patah.

Manakala bagi penggemar casting atau penggunaan lure tiruan seperti jig dan popper adalah penting merujuk kepada nilai "Lure Weight" yang dicadangkan agar lure dapat dilontarkan semaksima mungkin kesasaran. Ini kerana penggunaan lure yang ringan atau terlebih berat dari nilai yang dicadangkan akan menyebabkan lure tidak dapat dilontarkan dengan jarak yang maksimum. Selain itu untuk pancingan jig pula aktiviti jig lebih efectif dengan penggunaan berat jig yang di cadangkan oleh pengeluar. Sebagai contoh nilai yang ditunjukan adalah seperti 100g atau 3oz dengan unit g (gram) dan oz (ounces)

Dan diakhir pemilihan pastinya kita lihat kepada bilangan pieces rod tersebut. Sudah semestinya Rod One Piece menawarkan kekuatan dan konfiden level yang tinggi tetapi kesukaran untuk dibawa dan diangkut kesana kesini menjadi permasalah pula kepada pemancing.

9 comments:

Cikgu Ibrahim said...

Apa khabar, lama tidak singgah kerana sibuk dengan kerja.

Fahiz Hussin said...

Khabar baik..sama la kita..saya pun duk sebuk kat keje je nie..nak mancing pun tak sempat.Tq sebab menyinggah cikgu.

nesh said...

Hi,
I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. Great post, concise and easy to understand. I like this post..
I found out that this blog is very interesting and informative.
Best of luck to you!

Cheers,
Top Fishing Games
Health and Lifestyle
Improve Golf Swing
Pearl Necklaces

Mu Hadir said...

ilmu yg terbaikk...tq bro...cmne nk folo nih...xde link lak bro...huhu

Fahiz Hussin said...

huhu.terima kasih bro datang melawat kesini...bro bleh link via facebook Facebook/Memancing Fishing(Fahiz Hussin)

jeje said...

Oui, du jeu asics kith france vidéo à succès dans le monde entier Super Mario. Les baskets Air Jordan cinq ont été non seulement un grand succès en raison de leur conception, mais ils ont également été un grand succès directeur commercial asics france en raison du succès que le phénomène de basket-ball avait quand il les portait. Nike Shox R3 vous trouvez à la recherche nike france carriere d'aide sur le sujet. Cela les rendra uniques et, espérons-le, leur donnera un avantage parmi leurs pairs Nike Shox Deliver. Rajon Rondo et chaussures basses nike homme Russell Westbrook sont quelques-uns des joueurs avec des PE d'Hyperenforcer. De nos jours, Nike est l'entreprise commerciale la plus importante dans le monde entier en développant asics gel noosa tri 10 homme pas cher les activités sportives.

yanmaneee said...

cheap jordans
kd shoes
yeezy boost
kobe shoes
balenciaga shoes
mbt shoes
yeezy boost
kyrie shoes
nike max
christian louboutin

Unknown said...

Tkasih bro atas ilmu. Baru nak mula.

Unknown said...

replica zara bags click resources m0i11o9x42 replica bags london read this article b1l08d0h85 Louis Vuitton replica Bags replica zara bags a7z04m1i80 replica bags high quality Go Here c2p87b3x41 joy replica bags review

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.