Thursday, July 3, 2008

Komitmen vs Hobi Mancing

Adakah memancing merupakan hobi yang memerlukan pengorbanan dari segi wang dan masa? Selain itu apakah pengorbanan lain yang dituntut dari seseorang yang bergelar pemancing...mungkin klau nak diterangkan secara panjang lebar satu hari pun tak habis.

Memancing boleh diketegorikan sebagai salah satu hobi yang baik, ia menerapkan sifat kesabaran yang tinggi, menyayangi alam sekitar, bergaul secara sihat dengan rakan pancing, berjumpa dengan kenalan baru dan ada kalanya kita boleh membawa keluarga untuk memancing dan beriadah bersama.

Tetapi bagaimana jika ada komitmen atau tanggungjawap lain yang lebih penting dari urusan memancing? kebetulan kita telah menempah bot 2, 3 bulan lebih awal. Pernah berlaku pada aku beberapa tahun lepas, bot telah ditempah, perancangan telah dibuat, tetapi kebetulan anak pula demam sehari sebelum tarikh trip memancing..apa nak dibuat walaupun berat hati tapi ini realiti yang patut dihadapai, rakan pancing lain terpaksa meneruskan perjalanan. ini mungkin keputusan yang terbaik.

Mendahulukan tanggungjawab dan komitmen kemudian baru pikirkan pasal memancing. Takkan kita sanggup melihat anak bini seperti keadaan terpaksa takkala kita berseronokan pergi memancing..Alangkah indahnya jika pemergian kita diiringi dengan senyuman isteri dan pelukan anak-anak.Lebih-lebih lagi mereka mendoakan keselamatan dan pulang dengan hasil yang baik.

Beruntung bagi pemancing yang mendapat isteri atau keluarga yang memahami hobi kaki pancing..ialah mungkin mereka pun dah tak kuasa menahan laki atau anak-anak pergi memancing. Lebih baik memancing dari membuang duit tak bertempat. Memancing ini ibarat ketagihan.

Keseronokan mungkin terasa semakan perancangan dibuat lagi, menempuh perjalanan ke lokasi, memegang joran, melihat joran melentur, bertarung dengan ikan, menaikkan ikan sehinggalah kepada pembahagian harta sepencarian..begitulah ragam pemancing, dapat ikan gembira tak dapat ikan pun kena gembira.

Oleh itu aku mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada emak, abah, isteri tercinta Noorashikin, serta dua orang putera ku, Danial Haziq dan Airell Hazmi kerana memahami dan memberi sepenuh sokongan kepada aku untuk terus berkecimpung didalam dunia hanyir nie. Lebih-lebih lagi kepada isteri ku yang sanggup menjaga dan mengambil tugas ketika aku sedang bertarung dilautan. Terima kasih sayang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.