Friday, June 13, 2008

Lapisan Epoxy untuk pemegang Gabus..

Kelemahan dan kelebihan menyediakan lapisan Epoxy untuk pemegang Rod Jenis Gabus.

Sedikit penerangan mengenai Epoxy ni.
1. Epoxy lazimnya ialah campuran 2 jenis cecair ( Resin dan Hardener) mengikut sukatan yang di tetapkan agar kedua-dua campuran ini bertindakbalas dan menghasilkan bahan seolah-olah resin yang stabil.
2. Sejenih resin yang juga bertindak seperti gam dan selalu digunakan sebagai kemasan terakhir semasa pembuatan rod memancing.
3. Selalunya berwarna clear dan menjadi bahan stabil apabila ia sudah mengeras dan kering.
4. Epoxy akan disapukan sebagai kemasan dan seterusnya bertindak sebagai sambungan yang solid terutamanya dibahagian sambungan ring dan rod.
Lazimnya pengeluar rod-rod dipasaran hanya menyaluti epoxy ni kebahagian yang penting sahaja. Contohnya gambar diatas dimana ia disalut dibahagian sulaman diantara ring dan blank. Adakah menyaluti epoxy kebahagian pemegang gabus tidak penting?Persoalan ni diutarakan lantaran tiada satu pun rod yang dikeluarkan oleh pengeluar dilengkapkan dengan kemasan epoxy dipemegang gabusnya? Persoalan ni cuba dirungkai dengan pemerhatian yang tak seberapa ni.Mungkin faktor kos dan penggunaan khusus menyebabkan pengeluar tidak mengepoxy pemegang gabusnya.

Kelemahan Pemegang rod gabus yang disalut epoxy..
1. Lapisan epoxy akan menyebabkan handle rod daripada gabus menjadi licin.
2. Bagi peminta kaki casting tentunya bersetuju bahawa pemegang rod merupakan satu komponen yang penting didalam aksi casting yang berterusan. Keselesaan dgn cengkaman yang baik dapat menyumbangkan kepada kelangsungan casting secara berterusan sepanjang hari.
3. Keadaan panas dengan tangan berpeluh atau keadaan hari hujan dengan tangan yang basah secara langsung memberi kelemahan agar pemancing mengengam kuat pemegang rod semasa aktiviti casting ni. Mungkin dengan pemakaian glove perkara ni dapat diselesaikan, tp still kurang selesa.
4. Selain itu kemasan epoxy yang terlalu tebal dibahagian pemegang juga sedikit sebanyak mengganggu aksi "U" bend rod. Bayangkan pemegang rod yang telah direkabentuk agar melengkung sehingga "U" telah diganggu dengan kemasan rigit dibahagian pemegangnya.
5. Pernah sekali rod MH ugly stick yang telah disapu dengan epoxy dipemegangnya telah mengeluarkan bunyi "pop" semasa sedang beraksi. Ingatkan rod patah, rupanya epoxy dan disapu tebal telah crack dan semasa proses crack tu ia telah mengeluarkan bunyi seolah-olah rod patah!!


Kelebihan Pemegang rod gabus yang disalut epoxy..
1. Pada pandangan aku,rod yang dilengkapi dengan pemegang gabus selalunya terdiri dari rod aksi ringan dan sederhana tak dilupakan juga rod fly fishing. Rod-rod ni lah yang gemar digunakan untuk pancingan casting, pancingan kolam, pancingan tasik dan muara. Senang cerita Rod Pancingan serbaguna. Rod yang selalu digunakan ni selalunya cepat juga defect dan cacatnya.
2. Pemengang yang telah disaluti epoxy ni dapat mengurangkan kecacatan yang bakal dialami oleh rod tersebut.
3. Pemegang gabus yang sentiasa lembab akan mempercepatkan pembiakan fungus dan seterusnya mengurangkan prestasinya.
4. Gabus yang mengalami panas dan lembab secara berterusan dan tiba-tiba selalunya akan mudah mereput dan terkopek.
5. Selain itu pemegang gabus juga cantik dilihat dan mudah untuk dicuci. Salutan resin clear yang menyaluti pemegang rod gabus ni dapat menahan asakan penggunaan dari kaki pancing.
6. Selain itu Rod Vintage@Collection lebih nampak menarik dengan salutan epoxy yang dibuat kebahagian pemegang gabusnya.

Rod-rod yang masih belum diepoxy- Kemasan Gabus kasar dan pudar

Rod-rod yang telah di Epoxy- pemegang gabus licin dan bersinar

Sekadar pendapat..
1. Pemilihan Rod dari pemegang jenis Eva atau Foam akan digunakan untuk aksi casting berterusan. lebih grip dan selesa semasa genggaman.( Jenis-jenis seperti Gambar Dibawah)

2. Selalunya rod dari pemegang jenis gabus yang telah diepoxy ni digunakan untuk pancingan kolam dan serbaguna kerana ia mudah dibersihkan. Ini kerana pemegang jenis eva @ foam ni hanya mendatangkan comot dan kesan kotoran adakalanya menyerap bau masam.

Jadi sama ada pilihan anda untuk membeli rod berpemegang eva atau berpemegang gabus atau berpemegang gabus ber epoxy adalah terletak ditangan anda sendiri. tepuk dada tanya selera...Bagi rakan-rakan yang nak membuat epoxy dengan harga yang berpatutan ni boleh la telepon member ni ( Angah 013-3865806) lokasi disemenyih.

9 comments:

speedrider said...

huiyo... semuanya FENWICK Rods!

Tolong amik close shot kat rod tu bang, tak berapa nak paham ler.

Fahiz Hussin said...

Okay, nanti ada masa teman amik lg gambarnya..fenwick ni sedap pakai tp ada 1 yang dah patah..miss handling. sensitif sesangat.

speedrider said...

adakah maksudnya, kita salut lapisan epoxy ni terus ke keseluruhan gabus tersebut? Tak jadi keras dan licin ker bang?

Selalunya, saya memilih rod gabus sebab bila pegang, grip dia lebih kasar berbanding foam punya rod.

Tapi tak dinafikan, pemegang gabus memang cepat rosak.

Fahiz Hussin said...

Tu la yang cuba diterangkan..ada pro & con nya..

Floor Hardener said...

Terima kasih infonya gan.
Lumayan buat nambah elmu.

Finishing Floor
Kelebihan Epoxy.

----------

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
fitflops sale clearance
nike presto femme
off white jordan 1
ugg boots
canada goose
christian louboutin shoes

jeje said...

Si vous jetez un coup nike air huarache baskets basses homme d'œil à l'intérieur des sacs de joueurs, vous remarquerez que la plupart d'entre eux combinent généralement des lames avec des cavités pour créer leur ensemble. Et éviter l'endroit où est endommagé ou avoir tache têtue, ou il sera new balance basket basse femme très sale, même craquer plus large. Si vous investissez dans un sac à dos Dickie, vous remarquerez l'argent que vous économiserez plus tard sur la asics gel nimbus 16 Baskets route. les jeunes gens aujourd'hui doivent avoir des espadrilles pour le don quotidien. Si l'on n'est pas un producteur, le moyen le plus simple et le plus nike femme noir air max sûr sera d'inventorier Nike Shox R3-R4. Donc, cela signifie que vous pouvez l'emporter avec vous et l'utiliser dans n'importe quelle voiture, ou même l'utiliser avec votre système stéréo pour connecter votre iPod si nike air jordan 1 femme vous le souhaitez.

yanmaneee said...

golden gooses
jordan 12
longchamp handbags
lebron 11
nike sneakers for men
longchamp
kd 11 shoes
nike 97
air max 2019
michael kors outlet

seesmacko said...

w2c19j2a25 g3d51r8y09 u0a30w8c12 r5y55c7y11 i2n09r1n29 s9p98n6g07

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.