Monday, February 23, 2009

Spesis Target - Giant Trevally @ Geropoh

Giant trevally (lowly trevally) or nama sceintificnya Caranx ignobilis

Menaikkan Giant Trevally(GT) atau nama lainya geropoh seberat puluhan kilogram sememangnya menjadi impian pemancing. Ikan yang ganas dan mempunyai daya juangnya yang tinggi serta disokong dengan bentuk badannya yang lebar ini gemar membenamkan diri apabila ingin melepaskan diri dari mata pancing. Pada ketika ini la segala aspek keperluan pemancing diuji sepenuhnya, baik dari segi keupayaan set pancingan, ikatan yang dipraktikkan sehinggalah stamina pemancing itu sendiri.

Insyaalah pada trip pertengahan tahun ini, GT merupakan spesis ikan yang menjadi target dan buruan utama..oleh itu persiapan permulaan dibuat dengan mempelajari teknik-teknik ikatan, jig serta popper yang dugunakan untuk memburu GT ni.

Didalam persediaan ini, diantara lokasi yang telah dikenalpasti bagi memburu GT mega adalah Kok Niau, Pulau Jarak dan Pelantar Pulai. Didalam trip yang terdahulu ke kok Niau dan Pelantar Pulai, sememangnya telah dikenalpasti sebagai lubuk yang terbaik bagi memburu spesis mega ini. Cuma nasib tidak menyebelahi.

Diantara aspek-aspek yang dikenalpasti untuk diperbaiki adalah :

1. Kaedah memancing yang akan digunakan adalah drifting , floating, popping dan jigging. Dirasakan kaedah ini mendapat sambutan dari spesis target ni. ini kerana spesis ini merupakan spesis pemangsa dan mudah terjerat dengan aktiviti-aktiviti yang menarik perhatiannya seperti bunyi pop popper atau renangan menarik jig-jig dihadapanya.

2. Kaedah Ikatan-ikatan pengukuhan yang akan diperbaiki.Albright, Bimini,Blood Knot dan ikatan pengukuhan lain.Ikatan-ikatan ini penting dan sebaiknya kita memahirkan diri didalam persediaanya. Ini kerana jangkamasa ikan frenzy membaham umpan kadangkalanya tidak berpanjangan. Jadi adalah rugi sekiranya kita terkial-kial menyiapkan leader pada ketika itu.


3. Jenis-jenis Popper, jigging termasuk saiz, warna, berat yang sesuia. Jenis dan warna juga amat penting didalam pemilihan jig dan popper ini. perkara ini aku akan rujuk kepada kenalan yang pernah menaikkan GT dilokasi yang dituju.

Pelbagai warna dan saiz Jig dan Popper

4. Akhir sekali set pancingan yang sesuai dan kelengkapan yang berkaitan. Alat pancingan yang sedia ada akan digunakan untuk melaksanakan misi ni.

a. Hooks- Sebaik-baiknya biarlah mata pancing yang berkualiti agar kejadian mata terkangkang dan patah dapat dielakkan.









b. Kevlar- Jalinan dan ikatan mata pancing terus ke bearing swivel atau swivel. Tujuan kevlar ni selain kekuatannya yang telah terbukti adalah mewujudkan pergerakan mata pancing yang lembut mengikut pergerakan jig penting agar ikan tidak culas untuk membaham jig yang sedang dikarau laju.




c.Main Line- Terdapat pelbagai jenis dan brand braided line yang berada dipasaran. adalah baik menggunakan braided berbanding mono yang mempunyai banyak rintangan air apabila aktiviti jigging atau popping dilaksanakan.






d. Reel yang sedia ada akan dipetaruhkan untuk menduga spesis ni. Stella 20000FA untuk pancingan kaedah Popping dan Twin Power 8000HG untuk teknik Jigging

e. Rod - Shimano Type J PE 1-3 Untuk Jigging dan Shimano Caranx KAIBUTSU PE 6-8 long cast popping rod untuk teknik jigging







2 comments:

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
ralph lauren outlet
kate spade outlet
fitflops sale
nike shoes
soccer shoes
off white
jordan shoes
coach outlet
pandora charms outlet
tory burch handbags

jeje said...

Maintenant que le shopping nike air max 90 lunar pas cher peut être fait dans le confort de votre maison ou peut-être le bureau, la seule chose qui reste à faire est d'attendre. L'Halloween présente un grand souvenir dans le cœur des esprits de beaucoup d'entre nous qui se souviennent collant asics tiger homme de tous les divertissements que nous avions lorsque les enfants se déguisaient et planifiaient des événements et, naturellement, des «trucs ou des mauvais traitements». Le Mark I air jordan noir et blanc homme était un knuckleduster de fonte-bronze. Cette entreprise est assez célèbre pour la fabrication sportive Nike Shox R3-R4 pour différents sports, par exemple le tennis nike internationalist mid chaussures et le basket-ball. Il a un flip-top qui se sent tout à fait solide et lisse, cela reflète également la gamme de prix plus élevé de 55 $ du new balance 999 beige et bleu briquet. Mais qu'est-ce qui rend ce sérum si efficace pour les chéloïdes? Lorsque nous considérons le luxe, la structure et les qualités de vos produits Urban Have on, nous observons des capacités air jordan noir et rose femme illimitées parmi ces accessoires.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.