Monday, January 1, 2007

Perjalanan Seorang Pemancing - Bah 1: Lombong

Lombong

Ayah dan emak aku kata aku mewarisi bakat datuk yang sukakan ikan pada usia mudanya. Aku merupakan cucu sulung dan kesayanganya. Aku sering dibawa datuk memasang jaring di lombong-lombong sekitar kampung. Masa tu ikan banyak, lebihan ikan dibuat pekasam oleh nenek ku. Tapi tu semua diruang luar ingatan dewasa ku.Masa tu umurku sekitar 6,7,8 tahun sebelum datuk ku meninggal dunia. Cuma imbasannya hadir di kepala otak takala teringatkan arwah datuk.

Di belakang rumah aku terdapat sebuah lombong yang hampir sebesar 2 padang bola. Hanya beberapa langkah sahaja jaraknya. Menurut ayah, semasa baru-baru pindah disini (lebih kurang tahun 1970an) lombong ni dijadikan sumber air untuk mandi dan membasuh olah penduduk sekitar. Keadaannya yang bersih dan airnya yang jernih.

Sebenarnya lombong ni disambungkan dengan 1 alur ke sungai dibahagian hujungnya. Keadaan inilah yang menyebabkan ikan-ikan sungai tersesat masuk ke lombong apabila air bah. Selain itu, di hujung lombong juga terdapat sebuah sangkar ikan, tempat orang menternak ikan. Makanan lebihan yang ditaburkan menjadi sumber makanan ikan-ikan liar ini. Ini seterusnya dapat memeriahkan lagi jenis ikan yang ada disini.

Masa tu ikan seperti lampam, terbul, baung, talipia, ketutu, tongsan sisik halus, jelawat, kaloi malah udang galah, senang diperolehi. Tp tu dahulu, sekarang tidak lagi.. apabila bekalan air telah dapat dinikmati penduduk, sekitar lombong pun mulai terbiar. Tetapi di lombong inilah yang membawa seribu satu pengalaman, ada yang sedih dan ada yang gembira. Ia memberi kesan pada ku untuk mengenali dunia memancing.

Semasa zaman kanak-kanak dan remaja ada beberapa peristiwa yang membawa aku betul-betul mengingati dunia hanyir nie. Jatuh dan bangun seorang pemancing kecil pada ketika itu. Dan bagaimana aku hampir-hampir meninggalkan hobi ini..coretan ni adalah sebahagian dari Perjalanan Seorang Pemancing..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.