Wednesday, February 17, 2010

Review Rod - Jigging Master Power Spell

Salam. Lanjutan dari trip yang lepas, disini disertakan serba sedikit review mengenai asakan dan penggunaan Rod Jigging Master yang terbaru dari model Power Spell 350g 5'0S. Pencarian review pemancing terdahulu juga begitu terhad memandangkan rod JM ini baru berada dipasaran dan rata-rata pemancing yang menggunakannya hanya dapat memberikan sedikit gambaran berhubung prestasi sebenar rod ini di padang pancing. Disini aku cuba memberikan maklumat dan sedikit gambaran yang diketahui dan diperolehi selepas penggunaanya pada Trip Burma Bank Dis 2009 dan trip mabul Jan 2010. Diharap ia dapat memberi sedikit panduan kepada rakan diluar sana yang bercadang memilikinya.

Sebelum kita mengulas prestasinya adalah lebih baik kita lihat speksifikasi dan aspek fizikal yang ada pada rod ini.

Fizikal :- Panjang keseluruhan rod 151cm, tiada sambungan butt (one Pcs), Ring Top bersaiz 3.6mm, kapasiti tanggungan jig 250g-400g dengan kekutan main line PE3-7 dan ujian kekutaan blank sehingga 27kg dan dilengkapi dengan eva dan gamble dari JM sendiri.

Dipadankan dengan SW8000HG dilihat begitu serasi dan sesuai.

Dalam spec dari web Jm, power spell 50s test 27 kg berwarna purple tapi yang diperolehi berwarna putih?


Selepas diteliti dan diolah baru la dapat sedikit maklumat tambahan berhubung kekuatan "Blank Test" dan "Drag Setting". Pada mulanya aku pun sedikit keliru diantara istilah ini.
Blank Test :- Ujian sehingga ke kapasiti terakhir yang dapat di tanggung oleh rod sebelum rod kehabisan "power lifting" adakah boleh juga dikenali sebagai "Destructive Test"@ Ujian Musnah.

Drag setting :- Kekutan drag ideal untuk pertarungan dan perlawanan yang memberikan keselesaan dan sepanjang masa serta dalam masa yang sama ia memberikan kekuatan angkatan yang berterusan. adakah ini juga dikenali sebagai "Non-Destructive Test"@ Ujian tanpa musnah.

Oleh itu nilai "Blank test" selalunya tinggi dan nilai "drag setting" adalah ideal untuk pertarungan.

Mengapa ia perlu dan menjadi tanda tanya kepada aku? ini kerana JM power spell ini sekiranya ia dilihat dari segi keseluruhan fizikal ia seperti tidak dapat menampung kapasiti "Blank Test" sehingga 27kg!! ini kerana ia dilihat begitu halus dan lembut sekiranya ia dibandingkan dengan Exoga Blust Buster PE8-12 dan Patriod Design imperial vertical ultra 52 yang disertakan dengan specsifikasi "drag setting" PE4-6.

Review Penggunaan.
Kecil kecil cili padi..Walaupun mangsa yang dinaikkan rata-rata 10kg-20kg didalam trip sebelum ini, tetapi ia dapat memberikan aksi dan perlawanan yang baik. Tuna spessis yang mempunyai daya juang dan pecutan dapat diserap dengan baik oleh blank PE3-7. Walaupun "drag setting" telah diketatkan sehingga 15kg ternyata ia tidak mengecewakan.

Dengan point-point kekuatan dari PE3 didepan tip rod sehingga PE 7 dihujung gamble ternyata beban dapat diagihkan dengan begitu baik sehingga pemancing tidak akan berasa penat ketika pertarungan. Lenturan "parabolic" fizikal yang dapat dilihat dengan jelas dan ini seterusnya dapat memberikan kepuasan kepada pemancing ketika pertarungan.

Bertahan ketika ikan masih laju dan cergas, biar rod yang mengawal keadaan dan menyerap pecutan sehingga mangsa mula kepenatan.

Pecutan demi pecutan yang dibuat oleh mangsa. Biarkan dahulu sebelum pemancing mula bertindak.

Rod JM dapat memberikan responsif yang baik dan lembut keatas mangsa.

Daya angkatan dan keselesaan ketika pertarungan. Tanpa masalah lifting dan kesan parabolik yang baik keatas bentuk fizikal rod ketika pertarungan.

Mangsa dan JM yang digunakan - "Albacore" tuna di Mabul

Mangsa dan JM yang digunakan - Yellow Fin Tuna di Burma Bank

Walaupun terdapat banyak kelebihan, rod ini juga masih terdapat aspek-aspek yang perlu diperkemaskan mengikut kaca mata penulis. Diantaranya :-

1. Kemasan logam berlubang diantara pemegang eva dilihat hanya untuk nilai estetika dan lubang2 yang disediakan menyukarkan pemancing membersihkan kotoran dan air masin dicelah-celah lubang tersebut.

2. PE3-7 dilihat varian dan beza begitu luas dan besar untuk di saratkan didalam 1 pcs rod jigging. Ini menyebabkan PE3 dihadapan tip rod sedikit bergegar dan goyang seolah Back bone yang tidak memainkan peranan dan mudah meliuk. Tetapi kelemahan ini boleh diabaikan ketika kita lihat aksi paraboliknya ketika perlawanan.

Walaubagaimana pun secara keseluruhannya Rod Jigging Master yang terbaru dari model Power Spell 350g 5'0S boleh diklasifikasi sebagai rod jigging yang sempurna buat masa kini. Ini kerana bentuk fizikal yang kecil dan ringan dengan kuasa angkatan yang tinggi menyebabkan rod ini menjadi bahan bualan pemancing Jigging di luar sana. Diharap dengan sedikit pemerhatian dan catitan yang dibuat ini dapat memberikan sedikit gambaran kepada rerakan yang masih tercari-cari rod jigging untuk dimiliki.

8 comments:

zmi said...

fahiz
harga berapa JM?
adakah rod ni made from taiwan

Fahiz Hussin said...

Fahiz to tagskie :- Thanks for visiting.

Fahiz Hussin said...

Fahiz to ZMI :- Harga range 1.55k-1.75k..made in Taiwan..berminat ka?tp hang selalu cari jepun punya ja..hihi

zmi said...

ITU JEPUN jalang tipu olang maaa..
ikut hati tengok manyak ngam..
tertapi rod jigging MC work idaman hati...2-2.5k

Fahiz Hussin said...

Bg teman bukan tipu menipu, tp kita pengguna yg kena pandai pilih..buat survey sebelum pilih sesuatu barang..tp MC memang pujaan hati..hihi

Iqbal Ismail said...

salam abg fahiz..sedikit soalan mengenai rod JM nie..adakah ia sesuai utk aksi bottom selain drpd jigging?? saya bercadang nk beli..=)

Fahiz Hussin said...

bagi teman semua rod pancing boleh guna untuk sebarang teknik seperti bottom, jig,jig cast..cuma jigging untuk popping sudah tentu tak bleh sebab faktor panjang rod perlu diambil kira.. cuma rod jig buat bottom kurang sesuai buat mata pemancing bukan buat ikan dibawah tu.tp masih boleh digunakan dgn syarat batu ladung tak lebih saiz@berat sampai saiz 18&32.huhu

Unknown said...

zzzzz2018.7.25
fitflops sale clearance
nike presto femme
off white jordan 1
ugg boots
canada goose
christian louboutin shoes

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Memancing@Fishing Best Catch

Popular Posts

Disclaimer

All pictures & Articles in this blog are property of Fahiz Hussin (Fishing@Memancing) . Permission are required for the use of any publishing material within this site. Please Email to memancingfishing@gmail.com for further clarification.